Markkinointisuunnitelma Keravan Kori-80:lle
Vaahtio, Nora (2013)
Vaahtio, Nora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelma keravalaiselle koripalloseuralle, Keravan Kori-80:lle ja erityisesti sen yhdelle joukkueelle, C-tytöt-98:lle. Joukkue toivoi opin-näytetyöprojektin alussa muun muassa, että sille löydettäisiin uusia keinoja parantaa joukku-een tunnettavuutta, varallisuutta ja sponsoriyhteistyötä.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään muun muassa ko-ripalloa yleisesti ja sen asemaa Suomessa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä on kerrottu urhei-lumarkkinoinnista ja sen eri ulottuvuuksista. Sen yhteydessä esitellään sitoutumisteoriat, jot-ka määrittävät sen, miten joihinkin tuotteisiin tai palveluihin halutaan sitoutua enemmän, kun taas jotkut valinnat ovat sellaisia, mihin ei haluta kiinnittää niin paljon huomiota tai näh-dä niin paljon vaivaa.
Koska opinnäytetyön casena on pienehkö seura, käsitellään myös pienten seurojen markki-nointia ja sitä, mitä tulee erityisesti ottaa huomioon verrattuna esimerkiksi suuremman seu-ran markkinointiin tai suuren kaupungin seuran markkinointiin.
Erkki Alajan kehittämä ARPA-toimintamalli esitellään melko kattavasti, sillä se on hyvin mer-kittävä malli urheilumarkkinoinnissa. ARPA-malli koostuu aistimisesta, räätälöinnistä, pila-roinnista ja ansaitsemisesta. Nämä kaikki kohdat ovat keskenään yhtä tärkeitä, ja ne tulisi kaikki käydä läpi, kun esimerkiksi aletaan lanseerata uutta tuotetta tai palvelua.
Teoriaosuuden lopuksi käsitellään sponsorointia. Urheilu on ehdottomasti suosituin kohde sponsoroinnissa. Monet yritykset lähtevät sponsoroimaan jotakin kohdetta, sillä se saa usein ihmisten silmissä yrityksen näyttämään paremmalta ja inhimillisemmältä. Urheilussa eniten sponsoroidaan huippu-urheilua, mutta seuraavaksi suosituinta on nuorisourheilu. Työssä on esitelty muun muassa eri sponsorityypit, jotka ovat mesenaatti, näkyvyyden maksimoija, pie-nen piirin brändi ja Massojen Merkkituote.
Opinnäytetyön toisessa osassa esitetään uusia toimintamalleja joukkueelle, jotta se pääsisi toivomaansa tavoitteeseen. Uusia toimintatapoja ja ideoita on mietitty sponsoriyhteistyön kehittämiseksi jopa konkreettisten sponsoriehdotusten muodossa ja lopussa on esitelty kaksi konkreettista mallia, joita joukkueen kannattaisi alkaa käyttää. Ne ovat vuosikello ja sponso-rointitaulukko.
Vuosikello on kaavio, joka tehdään aina vuodeksi kerrallaan, ja siihen on tarkoitus merkitä kaikki merkittävät tapahtumat ja asiat, joita vuoden aikana tapahtuu.
Sponsorointitaulukko kertoo, mitä sponsori saa milläkin summalla. Taulukko tekee sponso-roinnista läpinäkyvää ja varmistaa kaikille osapuolille, että sponsorointiyhteistyö on tasaver-taista, ja että kaikkia kohdellaan samalla lailla.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään muun muassa ko-ripalloa yleisesti ja sen asemaa Suomessa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä on kerrottu urhei-lumarkkinoinnista ja sen eri ulottuvuuksista. Sen yhteydessä esitellään sitoutumisteoriat, jot-ka määrittävät sen, miten joihinkin tuotteisiin tai palveluihin halutaan sitoutua enemmän, kun taas jotkut valinnat ovat sellaisia, mihin ei haluta kiinnittää niin paljon huomiota tai näh-dä niin paljon vaivaa.
Koska opinnäytetyön casena on pienehkö seura, käsitellään myös pienten seurojen markki-nointia ja sitä, mitä tulee erityisesti ottaa huomioon verrattuna esimerkiksi suuremman seu-ran markkinointiin tai suuren kaupungin seuran markkinointiin.
Erkki Alajan kehittämä ARPA-toimintamalli esitellään melko kattavasti, sillä se on hyvin mer-kittävä malli urheilumarkkinoinnissa. ARPA-malli koostuu aistimisesta, räätälöinnistä, pila-roinnista ja ansaitsemisesta. Nämä kaikki kohdat ovat keskenään yhtä tärkeitä, ja ne tulisi kaikki käydä läpi, kun esimerkiksi aletaan lanseerata uutta tuotetta tai palvelua.
Teoriaosuuden lopuksi käsitellään sponsorointia. Urheilu on ehdottomasti suosituin kohde sponsoroinnissa. Monet yritykset lähtevät sponsoroimaan jotakin kohdetta, sillä se saa usein ihmisten silmissä yrityksen näyttämään paremmalta ja inhimillisemmältä. Urheilussa eniten sponsoroidaan huippu-urheilua, mutta seuraavaksi suosituinta on nuorisourheilu. Työssä on esitelty muun muassa eri sponsorityypit, jotka ovat mesenaatti, näkyvyyden maksimoija, pie-nen piirin brändi ja Massojen Merkkituote.
Opinnäytetyön toisessa osassa esitetään uusia toimintamalleja joukkueelle, jotta se pääsisi toivomaansa tavoitteeseen. Uusia toimintatapoja ja ideoita on mietitty sponsoriyhteistyön kehittämiseksi jopa konkreettisten sponsoriehdotusten muodossa ja lopussa on esitelty kaksi konkreettista mallia, joita joukkueen kannattaisi alkaa käyttää. Ne ovat vuosikello ja sponso-rointitaulukko.
Vuosikello on kaavio, joka tehdään aina vuodeksi kerrallaan, ja siihen on tarkoitus merkitä kaikki merkittävät tapahtumat ja asiat, joita vuoden aikana tapahtuu.
Sponsorointitaulukko kertoo, mitä sponsori saa milläkin summalla. Taulukko tekee sponso-roinnista läpinäkyvää ja varmistaa kaikille osapuolille, että sponsorointiyhteistyö on tasaver-taista, ja että kaikkia kohdellaan samalla lailla.