Yksityisasiakkaiden määrän kasvun vaikutus pienpakettien jakelussa
Korhonen, Kasse (2013)
Korhonen, Kasse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713442
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus, jonka tavoite on selvittää yksityisiin osoitteisiin suoritettavien jakelujen merkitystä ja niiden luomia haasteita kuljetusjärjestelmille. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti yksityisten ja yritysasiakkaiden eroihin jakelussa.
Yksityisten asiakkaiden määrä on noussut huomattavasti. Kun vuonna 2007 yksityisiä jakeluja oli 11 % koko työmäärästä, oli niiden määrä noussut 2013 vastaavalla ajanjaksolla 32 %:iin. Kokemus on osoittanut että yksityisten asiakkaiden jakelu on hitaampaa kuin yritysasiakkaiden. Tutkimus selvitti, mitä nämä erot ovat, ja millä tavoin kuljetusliikkeet pystyvät vastaamaan tähän haasteeseen.
Tutkimusaineistoa hankittiin valmiista tilastoista, mittaamalla sekä keräämällä tietoa työraporteista ja aiemmista työntutkimuksista. Aineistonkeruussa hyödynnettiin työntekijöiden ja asiakkaiden havainnoinnin lisäksi myös kokemusperäistä tietoa kuljetus- ja jakeluprosesseista sekä työvaiheista.
Yksityis- ja yritysasiakkaiden eroja tarkastellaan kustannustehokkuuden ja asiakaspalvelun näkökulmasta. Kustannustehokkuutta tarkasteltaessa yksityisiä asiakkaita paljon ajavat jakelureitit ovat tehottomampia verrattuna pääasiassa yritysasiakkaita jakaviin. Tämä johtuu yksityisasiakkaiden pienemmästä asiakastiheydestä, toisin sanoen jakeluauto joutuu ajamaan huomattavasti enemmän per asiakas kuin yritysasiakkaita jakaessaan. Yksityisasiakkaiden jakopysähdykset ovat myös hitaampia kuin yritysten. Asiakaspalvelun suhteen yksityisasiakkaat tarvitsevat enemmän osoitteenmuutoksia, jakopäivän muutoksia ja noutomahdollisuutta terminaalilta kuin yritysasiakkaat.
Ratkaisuksi tehokkaan ja palvelultaan laadukkaan toiminnan varmistamiseksi tutkimus esittää ”ketterän kuljetusjärjestelmän” periaatteen, joka perustuu kokonaisvaltaiseen tiedon hallintaan kuljetusketjun joka vaiheessa.
Yksityisten asiakkaiden määrä on noussut huomattavasti. Kun vuonna 2007 yksityisiä jakeluja oli 11 % koko työmäärästä, oli niiden määrä noussut 2013 vastaavalla ajanjaksolla 32 %:iin. Kokemus on osoittanut että yksityisten asiakkaiden jakelu on hitaampaa kuin yritysasiakkaiden. Tutkimus selvitti, mitä nämä erot ovat, ja millä tavoin kuljetusliikkeet pystyvät vastaamaan tähän haasteeseen.
Tutkimusaineistoa hankittiin valmiista tilastoista, mittaamalla sekä keräämällä tietoa työraporteista ja aiemmista työntutkimuksista. Aineistonkeruussa hyödynnettiin työntekijöiden ja asiakkaiden havainnoinnin lisäksi myös kokemusperäistä tietoa kuljetus- ja jakeluprosesseista sekä työvaiheista.
Yksityis- ja yritysasiakkaiden eroja tarkastellaan kustannustehokkuuden ja asiakaspalvelun näkökulmasta. Kustannustehokkuutta tarkasteltaessa yksityisiä asiakkaita paljon ajavat jakelureitit ovat tehottomampia verrattuna pääasiassa yritysasiakkaita jakaviin. Tämä johtuu yksityisasiakkaiden pienemmästä asiakastiheydestä, toisin sanoen jakeluauto joutuu ajamaan huomattavasti enemmän per asiakas kuin yritysasiakkaita jakaessaan. Yksityisasiakkaiden jakopysähdykset ovat myös hitaampia kuin yritysten. Asiakaspalvelun suhteen yksityisasiakkaat tarvitsevat enemmän osoitteenmuutoksia, jakopäivän muutoksia ja noutomahdollisuutta terminaalilta kuin yritysasiakkaat.
Ratkaisuksi tehokkaan ja palvelultaan laadukkaan toiminnan varmistamiseksi tutkimus esittää ”ketterän kuljetusjärjestelmän” periaatteen, joka perustuu kokonaisvaltaiseen tiedon hallintaan kuljetusketjun joka vaiheessa.