Avausmarkkinoinnin prosessin kuvaus : Case: SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjaus
Haapala, Hilja (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Haapala, Hilja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613405
Tiivistelmä
Markkinointi käsitteenä on hyvin monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävissä. Markkinoinnin määrittelyyn ei löydy yhtä ainoaa oikeaa määritelmää. Markkinointi ei ole erillinen toiminto, vaan se näkyy yrityksen kaikissa tekemisissä. Sen tulisi olla hyvin hajautettuna koko organisaatioon käyttäen hyödyksi markkinointiasiantuntijoiden resursseja. Markkinointi on myös tapa tehdä liiketoimintaa. Markkinoinnin keskeisiä tehtäviä ovat kannattavien asiakas-suhteiden luominen ja kilpailuedun ylläpitäminen. Markkinointia toteutetaan organisaatiosta riippuen usealla eri tavalla. Käytännössä kaikki yrityksen toiminta on kosketuksessa markkinointiin.
Uuden ravintolan avausprosessi on pitkä ja monivaiheinen prosessi. Uusi palvelu on saatava tuleville asiakkaille tiedoksi, jotta avattavaan ravintolaan saadaan asiakkaita. Avaus-markkinointi tulee toteuttaa suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan. Ravintolan avausmarkkinointiprosessi lähtee liikkeelle suunnittelu-vaiheesta. Hyvät markkinointi- ja viestintäsuunnitelmat ovat avainasioita onnistuneen markkinoinnin toteuttamisessa. Asiakasvirta kertoo konkreettisesti kuinka näkyvyyttä, tunnettuutta ja asiakastyytyväisyyttä on saavutettu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjaukselle avausmarkkinoinnin prosessin kuvaus. Laaditun kuvauksen tavoitteena on jäsentää markkinointitoimenpiteet SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjauksen työvälineeksi. Avausmarkkinoinnin prosessi kuvataan toimintakohtaisesti markkinointi- ja viestintä-suunnitelmista lähtien, edeten lopulta itse avaukseen ja sen jälkeiseen seurantaan. Jokainen prosessi käydään läpi vaihe vaiheelta ja esitellään käytettävät markkinoinnin keinot ja kanavat. Onnistuneen markkinointiprosessin kulmakivenä toimii tarkkaan määritelty toimintasuunnitelma. Ennen varsinaista suunnittelun laatimista perehdytään ennakkoanalyyseihin. Analyysejä voidaan tehdä useasta eri näkökulmasta, ja niiden analysointi ja tulokset tuovat tietoa niin historiasta, nykytilasta kuin ennakointia tulevaisuudesta. Analyyseillä kartoitetaan kilpailija- ja markkinatilannetta, toimintaympäristöä sekä yrityksen vahvuuksia. Talouden, trendien ja yhteiskunnan muutoksien vaikutukset tulee ottaa huomioon.
Työn tuloksena saatiin avausmarkkinoinnin prosessin kuvaus SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjauksen työvälineeksi. Avausmarkkinoinnin toimintasuunnitelmassa määritellään markkinoinnin tavoitteet, käytettävät resurssit ja roolit, markkinoinnin keinot ja kanavat, aikataulu ja budjetti. Markkinoinnille voidaan määritellä useita tavoitteita ja niiden toteutumista tulee pystyä seuraamaan. Resurssit kertovat kuinka paljon työtunteja markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen voidaan käyttää. Resurssien lisäksi on tärkeä jakaa roolit eli vastuualueet. Vastuut ja tekemiset määritellään SOK Ravitsemiskaupan ja alueosuuskauppojen tekemisiksi. Markkinoinnin strategiset ratkaisut määrittelevät millä keinoin markkinointia tullaan toteuttamaan ja mitä kanavia hyödyntäen sekä millä aikataululla ja budjetilla. Markkinoinnin vaikutuksien seuranta on haastavaa ja markkinointiin sijoitettujen työtuntien ja eurojen tuottavuutta on vaikea määritellä.
Uuden ravintolan avausprosessi on pitkä ja monivaiheinen prosessi. Uusi palvelu on saatava tuleville asiakkaille tiedoksi, jotta avattavaan ravintolaan saadaan asiakkaita. Avaus-markkinointi tulee toteuttaa suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan. Ravintolan avausmarkkinointiprosessi lähtee liikkeelle suunnittelu-vaiheesta. Hyvät markkinointi- ja viestintäsuunnitelmat ovat avainasioita onnistuneen markkinoinnin toteuttamisessa. Asiakasvirta kertoo konkreettisesti kuinka näkyvyyttä, tunnettuutta ja asiakastyytyväisyyttä on saavutettu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjaukselle avausmarkkinoinnin prosessin kuvaus. Laaditun kuvauksen tavoitteena on jäsentää markkinointitoimenpiteet SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjauksen työvälineeksi. Avausmarkkinoinnin prosessi kuvataan toimintakohtaisesti markkinointi- ja viestintä-suunnitelmista lähtien, edeten lopulta itse avaukseen ja sen jälkeiseen seurantaan. Jokainen prosessi käydään läpi vaihe vaiheelta ja esitellään käytettävät markkinoinnin keinot ja kanavat. Onnistuneen markkinointiprosessin kulmakivenä toimii tarkkaan määritelty toimintasuunnitelma. Ennen varsinaista suunnittelun laatimista perehdytään ennakkoanalyyseihin. Analyysejä voidaan tehdä useasta eri näkökulmasta, ja niiden analysointi ja tulokset tuovat tietoa niin historiasta, nykytilasta kuin ennakointia tulevaisuudesta. Analyyseillä kartoitetaan kilpailija- ja markkinatilannetta, toimintaympäristöä sekä yrityksen vahvuuksia. Talouden, trendien ja yhteiskunnan muutoksien vaikutukset tulee ottaa huomioon.
Työn tuloksena saatiin avausmarkkinoinnin prosessin kuvaus SOK Ravitsemiskaupan ketjuohjauksen työvälineeksi. Avausmarkkinoinnin toimintasuunnitelmassa määritellään markkinoinnin tavoitteet, käytettävät resurssit ja roolit, markkinoinnin keinot ja kanavat, aikataulu ja budjetti. Markkinoinnille voidaan määritellä useita tavoitteita ja niiden toteutumista tulee pystyä seuraamaan. Resurssit kertovat kuinka paljon työtunteja markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen voidaan käyttää. Resurssien lisäksi on tärkeä jakaa roolit eli vastuualueet. Vastuut ja tekemiset määritellään SOK Ravitsemiskaupan ja alueosuuskauppojen tekemisiksi. Markkinoinnin strategiset ratkaisut määrittelevät millä keinoin markkinointia tullaan toteuttamaan ja mitä kanavia hyödyntäen sekä millä aikataululla ja budjetilla. Markkinoinnin vaikutuksien seuranta on haastavaa ja markkinointiin sijoitettujen työtuntien ja eurojen tuottavuutta on vaikea määritellä.