Pukeutumispalveluiden kehittäminen yritysasiakkaille : Case: Dressway Oy
Aatsinki, Sini (2013)
Aatsinki, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli pukeutumispalveluyritys Dressway Oy. Työn tavoitteena oli toimeksiantajan yrityksille tarjottavien palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisesti ja kehittää tuotteistamisprosessin avulla yrityspalveluista asiakkaita kiinnostavia. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään, millainen palvelusisältö yritysasiakkaita kiinnostaa ja paljonko he ovat siitä valmiita maksamaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu palveluihin ja niiden tuotteistamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimusta varten suunniteltiin puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin neljälle haastateltavalle. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin, koodattiin ja analysoitiin, minkä jälkeen tuloksista tehtiin johtopäätökset.
Pukeutumispalveluista oltiin kiinnostuneita, mutta tutkimuksessa kävi ilmi, että palvelut ovat vielä melko tuntemattomia. Tutkimusaineistoa analysoimalla todettiin, että Dresswayn tarjoamat yrityspalvelut kannattaa tarjota virkistystoiminnaksi. Virkistystoimintana pukeutumispalvelut palvelisivat sekä yritystä että yksittäistä työntekijää, sillä palveluista on hyötyä kummallekin.
Dresswayn yrityspalvelut voisi tuotteistaa hyvinvointipalveluiksi, ja palveluista voisi kehittää hyvinvoinnin palvelupaketin yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia myös muiden palveluidensa kehittämisessä. Tulokset pohjaavat myös seuraavaa tuotteistamisen vaihetta eli yrityspalveluiden markkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu palveluihin ja niiden tuotteistamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimusta varten suunniteltiin puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin neljälle haastateltavalle. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin, koodattiin ja analysoitiin, minkä jälkeen tuloksista tehtiin johtopäätökset.
Pukeutumispalveluista oltiin kiinnostuneita, mutta tutkimuksessa kävi ilmi, että palvelut ovat vielä melko tuntemattomia. Tutkimusaineistoa analysoimalla todettiin, että Dresswayn tarjoamat yrityspalvelut kannattaa tarjota virkistystoiminnaksi. Virkistystoimintana pukeutumispalvelut palvelisivat sekä yritystä että yksittäistä työntekijää, sillä palveluista on hyötyä kummallekin.
Dresswayn yrityspalvelut voisi tuotteistaa hyvinvointipalveluiksi, ja palveluista voisi kehittää hyvinvoinnin palvelupaketin yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia myös muiden palveluidensa kehittämisessä. Tulokset pohjaavat myös seuraavaa tuotteistamisen vaihetta eli yrityspalveluiden markkinointia.