Työelämälähtöisten innovaatioprojektien ohjaus Ammatti-korkeakouluissa - Case Konseptori : Case Konseptori
Lehto, Laura (2013)
Lehto, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613239
Tiivistelmä
Hämeenlinnassa on pilotoitu avoimen innovaatioympäristön toimintamallia Konseptori-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on tukea alueellista yrityskehitystä luomalla yhteistyöalusta alueen toimijoille ja oppilaitoksille. Konseptori tarjoaa opiskelijoille työelämälähtöisiä kehitysprojekteja, joiden avulla opitaan monialaista projektityöskentelyä, yrittäjämäistä toimintaa sekä palvelumuotoilun perusteita.
Tässä opinnäytetyössä tutkin monialaisen tiimityöskentelyn toteutumista ulkopuolisen ohjaajan näkökulmasta, ja sen tavoitteena on selvittää ohjauksen tarvetta. Opinnäytetyön aikana tarkastelen kuutta innovaatioprojektia, jotka on toteutettu Konseptorissa vuosina 2011–2012. Opinnäytetyö perustuu tapaustutkimukseen, jonka tuotoksena on näkökulma ohjaustoiminnalle sekä selkiytynyt toimintamalli koko Konseptorin prosessille. Tutkimus rakentuu ohjaajuuden ympärille ja sen avulla etsitään vastausta kysymykseen ”millaista ohjausta projektiopiskelija tarvitsee?” Tutkimukseen vaikuttaa vahvasti oma ammatillista asemaani ja osaamistani innovaatioprojektien ohjaajana Konseptorissa.
Opinnäytetyössä syntyi käsitys opiskelijoiden tarpeesta saada ohjausta projektiopinnoissa. Opettajan tuottaman oppisisällön lisäksi haetaan helposti lähestyttävää toimintatapaa saada opastusta ja neuvontaa projektien suorittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Näitä ovat projektiryhmän muodostumiseen liittyvä problematiikka, projektin taustoihin ja yhteistyökuvioihin liittyvät muotoseikat sekä prosessin vaiheisiin liittyvät haasteet. Opiskelijoiden tuottaman vertaistuen lisäksi on havaittu tarvetta ohjaustoiminnalle, jossa asiantuntijat ovat tukitoimijoita ja asettavat opiskelijat asiakkaan asemaan. Ohjaajien monialainen näkemys innovaatioprosesseista ja taito kommunikoida ja koordinoida eri toimialojen ja toimintatapojen ryhmiä tuo opiskelijoille varmuutta ja tukea uudenlaisissa oppimisympäristöissä toimiessaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkin monialaisen tiimityöskentelyn toteutumista ulkopuolisen ohjaajan näkökulmasta, ja sen tavoitteena on selvittää ohjauksen tarvetta. Opinnäytetyön aikana tarkastelen kuutta innovaatioprojektia, jotka on toteutettu Konseptorissa vuosina 2011–2012. Opinnäytetyö perustuu tapaustutkimukseen, jonka tuotoksena on näkökulma ohjaustoiminnalle sekä selkiytynyt toimintamalli koko Konseptorin prosessille. Tutkimus rakentuu ohjaajuuden ympärille ja sen avulla etsitään vastausta kysymykseen ”millaista ohjausta projektiopiskelija tarvitsee?” Tutkimukseen vaikuttaa vahvasti oma ammatillista asemaani ja osaamistani innovaatioprojektien ohjaajana Konseptorissa.
Opinnäytetyössä syntyi käsitys opiskelijoiden tarpeesta saada ohjausta projektiopinnoissa. Opettajan tuottaman oppisisällön lisäksi haetaan helposti lähestyttävää toimintatapaa saada opastusta ja neuvontaa projektien suorittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Näitä ovat projektiryhmän muodostumiseen liittyvä problematiikka, projektin taustoihin ja yhteistyökuvioihin liittyvät muotoseikat sekä prosessin vaiheisiin liittyvät haasteet. Opiskelijoiden tuottaman vertaistuen lisäksi on havaittu tarvetta ohjaustoiminnalle, jossa asiantuntijat ovat tukitoimijoita ja asettavat opiskelijat asiakkaan asemaan. Ohjaajien monialainen näkemys innovaatioprosesseista ja taito kommunikoida ja koordinoida eri toimialojen ja toimintatapojen ryhmiä tuo opiskelijoille varmuutta ja tukea uudenlaisissa oppimisympäristöissä toimiessaan.