Kuunteleeko kukaan? : kuunteleva henkilöhahmo elokuvakerronnan välineenä
Roisko, Mikko (2013)
Roisko, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kirjallinen osa tutkii elokuvan henkilöhahmon ja äänimaailman välistä suhdetta. Etenkin länsimaisessa, yksilöiden toimintaan keskittyvässä elokuvassa henkilöhahmojen havainnoimat asiat ovat erittäin tärkeitä. Näköhavaintojen lisäksi ympäröivää maailmaa havainnoidaan myös kuuntelemalla. Silti varsin vähän huomiota uhrataan sille, mitä elokuvan maailman ääniä henkilöhahmo kuulee ja miten nämä äänet vaikuttavat tämän toimintaan tai emootioihin.
Elokuvan äänisuunnitteluprosessi alkaa tavallisesti vasta sitten, kun teos on jo muilta osin lähes valmis. Näin ääni-ilmaisulta usein evätään mahdollisuus osallistua tarinankerrontaan, ja vaikuttaa muiden elokuvan osa-alueiden taiteellisiin ratkaisuihin. Kirjoittaja pohtii, voitaisiinko kuuntelemista hyödyntää elokuvakerronnassa tavalla, joka auttaisi nostamaan äänikerronnan kuvakerronnan rinnalle. Voisiko henkilöhahmon ja elokuvan äänimaailman välisen suhteen luominen jo käsikirjoitusvaiheessa olla yksi keino, jonka avulla ääni saataisiin mukaan elokuvan ennakkosuunnitteluun jo varhaisessa vaiheessa?
Kirjallisen opinnäytetyön alussa esitellään elokuvakerronnan keskeiset käsitteet. Tämän jälkeen tutustutaan äänen rooliin elokuvassa. Kolmannessa luvussa pohditaan, millaisia funktioita kuuntelemisella voisi olla elokuvakerronnassa niin tarinankerronnan, emootion kuljetuksen kuin rytminkin kannalta. Kirjoittaja myös esittelee kohtausesimerkkejä elokuvista, joissa kuunteleminen on osa kerrontaa. Esimerkit on jaettu suuntaa antaviin kategorioihin, jotka voivat osaltaan toimia virikkeenä kuuntelemisen hyödyntämisestä kiinnostuneille.
Kirjoittajan tavoitteena on oman ammatillisen ymmärryksen kasvattamisen lisäksi tutustuttaa lukija harmittavan usein sivuutettuun aiheeseen. Tutkielma pyrkii antamaan niin äänisuunnittelijoille kuin käsikirjoittajille ja ohjaajillekin keinoja ja innoitusta monipuolisemman elokuvakerronnan luomiseen kuuntelemisen huomioimisen kautta.
Opinnäytetyön teososana toimii Helena Eslonin ohjaama ja kirjoittajan äänisuunnittelema lyhytelokuva Varjelus. Elokuva kertoo äitinsä menettäneen pojan ja tämän isän välisestä suhteesta pohjoisen karuissa maisemissa. Elokuvan maailman äänien kuunteleminen on tärkeässä osassa Varjeluksen tarinankerronnassa.
Elokuvan äänisuunnitteluprosessi alkaa tavallisesti vasta sitten, kun teos on jo muilta osin lähes valmis. Näin ääni-ilmaisulta usein evätään mahdollisuus osallistua tarinankerrontaan, ja vaikuttaa muiden elokuvan osa-alueiden taiteellisiin ratkaisuihin. Kirjoittaja pohtii, voitaisiinko kuuntelemista hyödyntää elokuvakerronnassa tavalla, joka auttaisi nostamaan äänikerronnan kuvakerronnan rinnalle. Voisiko henkilöhahmon ja elokuvan äänimaailman välisen suhteen luominen jo käsikirjoitusvaiheessa olla yksi keino, jonka avulla ääni saataisiin mukaan elokuvan ennakkosuunnitteluun jo varhaisessa vaiheessa?
Kirjallisen opinnäytetyön alussa esitellään elokuvakerronnan keskeiset käsitteet. Tämän jälkeen tutustutaan äänen rooliin elokuvassa. Kolmannessa luvussa pohditaan, millaisia funktioita kuuntelemisella voisi olla elokuvakerronnassa niin tarinankerronnan, emootion kuljetuksen kuin rytminkin kannalta. Kirjoittaja myös esittelee kohtausesimerkkejä elokuvista, joissa kuunteleminen on osa kerrontaa. Esimerkit on jaettu suuntaa antaviin kategorioihin, jotka voivat osaltaan toimia virikkeenä kuuntelemisen hyödyntämisestä kiinnostuneille.
Kirjoittajan tavoitteena on oman ammatillisen ymmärryksen kasvattamisen lisäksi tutustuttaa lukija harmittavan usein sivuutettuun aiheeseen. Tutkielma pyrkii antamaan niin äänisuunnittelijoille kuin käsikirjoittajille ja ohjaajillekin keinoja ja innoitusta monipuolisemman elokuvakerronnan luomiseen kuuntelemisen huomioimisen kautta.
Opinnäytetyön teososana toimii Helena Eslonin ohjaama ja kirjoittajan äänisuunnittelema lyhytelokuva Varjelus. Elokuva kertoo äitinsä menettäneen pojan ja tämän isän välisestä suhteesta pohjoisen karuissa maisemissa. Elokuvan maailman äänien kuunteleminen on tärkeässä osassa Varjeluksen tarinankerronnassa.