Kaunis katse - arvostava asenne : Kohtaamistaidetta lapsille
Hyyrynen, Tanja (2013)
Hyyrynen, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613207
Tiivistelmä
Lapsen hyvän kasvun ja kohtaamisen perusehtona on nähdyksi tuleminen omana itsenään. Kaunis katse ja arvostava asenne toista ihmistä kohtaan ovat polkuja hyvään kohtaamiseen. Näihin lähtökohtiin perustui toiminnallinen opinnäytetyöni, jonka tavoitteena oli lapsen osallisuuden vahvistaminen taiteen moniaistillisin keinoin. Tavoitteiden saavutusta arvioin omien havaintojeni, ”Kohtaamistaiteen ryhmän osallistujien havainnointi”- lomakkeen sekä lasten itse kertomien kokemusten valossa. Kohtaamistaiteen ryhmä toteutettiin syksyllä 2012 liikuntapainotteisessa päiväkodissa. Ryhmään osallistui yhdeksän esikoululaista lasta. Toimintakertoja oli yhteensä kymmenen. Toimintaa ohjasi kanssani päiväkodin lastentarhanopettaja, joka on myös kouluttautunut kohtaamistaiteen ohjaaja. Opinnäytetyöni on osa Laurea-ammattikorkeakoulussa tehtävää kehittämistyötä kohtaamistaiteen parissa.
Kohtaamistaide on ryhmämuotoista ja tavoitteellista taidetoimintaa, jossa yhdistyvät moniaistisuus, vuorovaikutus, jakaminen, kokeminen ja arvostus toista ihmistä kohtaan. Toiminnan lähtökohtana oli tarjota lapsille pienryhmämuotoista taidetoimintaa, joka suunniteltiin lasten tarpeita tukevaksi. Tutustuin lapsiin ja heidän henkilökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin ennen ryhmän alkua. Lasten osallisuuden vahvistamisessa ohjaajien rooli oli mahdollistaa turvalliset ja hyvät puitteet monipuoliselle taidetoiminnalle, joka tuo lapselle iloa ja onnistumisen kokemuksia, kannustaen lapsia omiin valintoihin ja itsensä ilmaisemiseen.
Lasten päällimmäiset kokemukset ryhmään osallistumisesta olivat positiivisia. Lapset kokivat, että ryhmään oli mukava tulla ja toiminta oli mielekästä. Toiminnan tulee olla tarkkaan suunniteltu ja selkeä, jotta lapset voivat kokea olonsa turvalliseksi ja saada onnistumisen kokemuksia ryhmässä. Lasten osallisuuden vahvistuminen ryhmässä näkyi lasten itseilmaisun vahvistumisena sekä levottomuuden vähenemisenä ja keskittymisen lisääntymisenä. Itsenäisyys omissa valinnoissa ja teoissa lisääntyi sekä kiinnostus toimintaa kohtaan kasvoi. Varhaiskasvatuksen alueella puhutaan paljon lasten osallisuudesta ja lapsilähtöisestä toiminnasta sekä näiden vaikutuksista lapsen itsetunnon kehittymiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen. Toiminnan ideologian ja vaikutusten tarkastelu lapsilähtöisyyden ja osallisuuden valossa nostavat kohtaamistaidetoiminnan tärkeäksi ja tarkoituksenmukaiseksi toiminnaksi lapsen itsetunnon kehitykseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen vaikuttavana tekijänä.
Kohtaamistaide on ryhmämuotoista ja tavoitteellista taidetoimintaa, jossa yhdistyvät moniaistisuus, vuorovaikutus, jakaminen, kokeminen ja arvostus toista ihmistä kohtaan. Toiminnan lähtökohtana oli tarjota lapsille pienryhmämuotoista taidetoimintaa, joka suunniteltiin lasten tarpeita tukevaksi. Tutustuin lapsiin ja heidän henkilökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin ennen ryhmän alkua. Lasten osallisuuden vahvistamisessa ohjaajien rooli oli mahdollistaa turvalliset ja hyvät puitteet monipuoliselle taidetoiminnalle, joka tuo lapselle iloa ja onnistumisen kokemuksia, kannustaen lapsia omiin valintoihin ja itsensä ilmaisemiseen.
Lasten päällimmäiset kokemukset ryhmään osallistumisesta olivat positiivisia. Lapset kokivat, että ryhmään oli mukava tulla ja toiminta oli mielekästä. Toiminnan tulee olla tarkkaan suunniteltu ja selkeä, jotta lapset voivat kokea olonsa turvalliseksi ja saada onnistumisen kokemuksia ryhmässä. Lasten osallisuuden vahvistuminen ryhmässä näkyi lasten itseilmaisun vahvistumisena sekä levottomuuden vähenemisenä ja keskittymisen lisääntymisenä. Itsenäisyys omissa valinnoissa ja teoissa lisääntyi sekä kiinnostus toimintaa kohtaan kasvoi. Varhaiskasvatuksen alueella puhutaan paljon lasten osallisuudesta ja lapsilähtöisestä toiminnasta sekä näiden vaikutuksista lapsen itsetunnon kehittymiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen. Toiminnan ideologian ja vaikutusten tarkastelu lapsilähtöisyyden ja osallisuuden valossa nostavat kohtaamistaidetoiminnan tärkeäksi ja tarkoituksenmukaiseksi toiminnaksi lapsen itsetunnon kehitykseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen vaikuttavana tekijänä.