Koe Koromäessä : case: tuotteistusta maatilalle
Eskola, Pia (2013)
Eskola, Pia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513138
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on tuotekehittelyä maatilalle. Työllä on kolme tarkoitusta: 1. kehittää Mikko Eskolan omistaman museoalueen käyttömahdollisuuksia, 2.ideoida ohjelmaa erilaisille ryhmille alueella, 3. luoda tuotepaketteja. Toimeksiantajalle tulee kesällä 2013 ajankohtaiseksi ottaa omistamansa museoalue, Koromäki, haltuunsa. Museoalueen säilyttäminen vaatii pääomaa, joten sen hankkimiseen toivotaan lisätienestiä alueella järjestettävistä
toimintapäivistä, joita varten tuotekehittelyä tehdään.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, tietoperustasta sekä toiminnallisesta osasta. Teoriaosassa tarkastellaan maaseutua ja Koromäkeä osana maatilamatkailua. Tuotekehittelyn vaihejaoista on otettu käynnistys, luonnostelu sekä kehittely maatilamatkailun näkökulmasta. Elämys ja sen eri elementit on
myös kohdistettu maaseudulle ja Koromäkeen.
Toiminnallinen osa on eri tutkimusmenetelmillä toteutettua tuotteistamista Koromäkeen. Menetelminä tässä työssä oli mind map, aivoriihi, benchmarking sekä Webropol-kysely.
Tuotoksena saatiin aikaiseksi toimeksiantajalle ideoita mahdollisiksi segmenteiksi ja tapahtumaehdotuksia heille, listan ohjelmista tuotteisiin, kaksi tuotepakettia, tuotekortit, blueprint-kaavio sekä kyselylomake.
Tästä työstä on rajattu tuotekehittelyn viimeinen vaihe pois. Markkinointi ja lopulliset ohjeistukset sekä hinnoittelut on jätetty toimeksiantajalle tai sitten jatkokehittelytyöksi.
toimintapäivistä, joita varten tuotekehittelyä tehdään.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, tietoperustasta sekä toiminnallisesta osasta. Teoriaosassa tarkastellaan maaseutua ja Koromäkeä osana maatilamatkailua. Tuotekehittelyn vaihejaoista on otettu käynnistys, luonnostelu sekä kehittely maatilamatkailun näkökulmasta. Elämys ja sen eri elementit on
myös kohdistettu maaseudulle ja Koromäkeen.
Toiminnallinen osa on eri tutkimusmenetelmillä toteutettua tuotteistamista Koromäkeen. Menetelminä tässä työssä oli mind map, aivoriihi, benchmarking sekä Webropol-kysely.
Tuotoksena saatiin aikaiseksi toimeksiantajalle ideoita mahdollisiksi segmenteiksi ja tapahtumaehdotuksia heille, listan ohjelmista tuotteisiin, kaksi tuotepakettia, tuotekortit, blueprint-kaavio sekä kyselylomake.
Tästä työstä on rajattu tuotekehittelyn viimeinen vaihe pois. Markkinointi ja lopulliset ohjeistukset sekä hinnoittelut on jätetty toimeksiantajalle tai sitten jatkokehittelytyöksi.