Korkeakoululiikuntajäsenyyden hinnoittelu ja tuotteistus : Case: KOOLS ry
Puranen, Juuso; Muhonen, Nino (2013)
Puranen, Juuso
Muhonen, Nino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toimeksiantajana toimineen KOOLS ry:n tarjoamien liikuntapalveluiden hinnoittelu ja tuotteistaminen. Työn tavoitteena oli tutkia, mitä kaikkea liikuntapalvelujäsenyyden tulisi sisältää ja millä hinnalla. Kyselytutkimuksella selvitettiin, miten KOOLS ry:n nykyiset jäsenet kokevat liikuntapalveluiden hinnoittelun ja minkälaisia tuotteistettuja palveluja he haluaisivat. Tulosten perusteella oli tarkoitus luoda uudenlainen jäsenyysjärjestelmä KOOLS ry:n tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta suuresta osakokonaisuudesta, palvelun hinnoittelusta ja tuotteistamisesta. Ensiksi avataan itse palvelun käsite. Hinnoitteluosassa kuvataan hintamielikuvan muodostumista ja eri hinnoittelumenetelmiä. Tuotteistamista käsiteltäessä kuvataan tuotteistusprosessi ja tuotepaketoinnin periaatteet.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Teorian pohjalta rakennettu kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Lomakkeessa selvitettiin vastaajien taustatietoja, nykyisten palveluiden käyttöä sekä tutkittiin suhtautumista nykyiseen jäsenyyteen ja tulevaisuuden vaihtoehtoihin. Kysely lähetettiin verkkokyselynä tammikuussa 2013 kaikille KOOLSin jäsenille ja vastauksia saatiin yhteensä 120 kappaletta. Vastausprosentti oli 15,9%.
Tutkimustuloksista selvisi, että KOOLSin nykyistä jäsenmaksua pidetään hinnaltaan todella halpana, kun taas vuosittaisen jäsenmaksun kipuraja asettui 10–20 euron hintaluokkaan. Liikuntavuorojen ja lajitarjonnan lisääminen sekä paremmat jäsenedut nousivat eniten kannatusta saaneiksi seikoiksi, jotka saisivat maksamaan jäsenyydestä enemmän. Tulosten mukaan KOOLSin jäsenyysjärjestelmä olisi mahdollista jakaa tulevaisuudessa kolmeen hinnaltaan ja sisällöltään erilaiseen jäsenluokkaan, sillä kiinnostusta kysyttäessä sekä kulta-, hopea- että pronssijäsenyys saivat hyvin kannatusta.
Uuden jäsenyysjärjestelmän toteutuessa mielenkiintoinen jatkotutkimushaaste voisi olla asiakastyytyväisyyskysely jäsenten suhtautumisesta liikuntapalveluiden jäsenluokkajakoon.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta suuresta osakokonaisuudesta, palvelun hinnoittelusta ja tuotteistamisesta. Ensiksi avataan itse palvelun käsite. Hinnoitteluosassa kuvataan hintamielikuvan muodostumista ja eri hinnoittelumenetelmiä. Tuotteistamista käsiteltäessä kuvataan tuotteistusprosessi ja tuotepaketoinnin periaatteet.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Teorian pohjalta rakennettu kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Lomakkeessa selvitettiin vastaajien taustatietoja, nykyisten palveluiden käyttöä sekä tutkittiin suhtautumista nykyiseen jäsenyyteen ja tulevaisuuden vaihtoehtoihin. Kysely lähetettiin verkkokyselynä tammikuussa 2013 kaikille KOOLSin jäsenille ja vastauksia saatiin yhteensä 120 kappaletta. Vastausprosentti oli 15,9%.
Tutkimustuloksista selvisi, että KOOLSin nykyistä jäsenmaksua pidetään hinnaltaan todella halpana, kun taas vuosittaisen jäsenmaksun kipuraja asettui 10–20 euron hintaluokkaan. Liikuntavuorojen ja lajitarjonnan lisääminen sekä paremmat jäsenedut nousivat eniten kannatusta saaneiksi seikoiksi, jotka saisivat maksamaan jäsenyydestä enemmän. Tulosten mukaan KOOLSin jäsenyysjärjestelmä olisi mahdollista jakaa tulevaisuudessa kolmeen hinnaltaan ja sisällöltään erilaiseen jäsenluokkaan, sillä kiinnostusta kysyttäessä sekä kulta-, hopea- että pronssijäsenyys saivat hyvin kannatusta.
Uuden jäsenyysjärjestelmän toteutuessa mielenkiintoinen jatkotutkimushaaste voisi olla asiakastyytyväisyyskysely jäsenten suhtautumisesta liikuntapalveluiden jäsenluokkajakoon.