Pienen urheiluseuran markkinointi sosiaalisessa mediassa
Lanki, Joonas (2013)
Lanki, Joonas
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513108
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenellä tapahtui markkinoinnissa suuri mullistus, kun sosiaalinen media tuli osaksi ihmisten elämää, halusi sitä tai ei. Sosiaalisessa mediassa on suuri potentiaali ja monipuolisuus markkinoida kohdistetusti ihmisille jopa ilmaiseksi, joten urheilun saralla siellä tulisi olla jokaisen seuran.
Tämän opinnäytetyön aiheena on pienen urheiluseuran markkinointi sosiaalisessa mediassa. Pienellä urheiluseuralla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa seuraa, jossa on enintään muutama ammattilaispelaaja (esimerkiksi amerikkalaisvahvistukset koripallossa tai hieman korkeamman profiilin suomalaispelaaja) ja jossa markkinointiin ei käytetä suurta budjettia rahaa. Esimerkiksi televisiossa mainostava seura on jo iso. Pienet seurat markkinoivat ja mainostavat muun muassa paikallisissa uutis- ja ilmaisjakelulehdissä.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa tutkitaan kirjallisuuden ja verkkomateriaalien avulla yleisesti sosiaalista mediaa, palveluja sekä niiden hyötyä markkinoinnissa. Myös urheilumarkkinointia käsitellään pintaraapaisulla. Empiirisessä osassa tutkitaan laadullisella tutkimuksella urheiluseurojen tämänhetkistä markkinointia sosiaalisessa mediassa teemahaastatteluiden avulla.
Case-tutkimukseen kuvattiin kaudella 2012 naisten Superpesisjoukkueen ennakkohaastattelut ja ottelun jälkeiset haastattelut, jotka sen jälkeen julkaistiin sosiaalisen median palveluissa lisäarvona katsojille ja seuraajille.
Haastatteluiden perusteella saatiin selville, että urheiluseurat ovat kiinnostuneita markkinoimaan sosiaalisessa mediassa ja sitä käyttävät julkaisevat aktiivisesti päivittäin uutta sisältöä. Suosituimmat palvelut ovat oletetusti Facebook ja Twitter. Haastatellut seurat ovat myös sijoittamassa YouTubeen ja videopätkiin lähiaikoina. Sosiaalinen media on koko ajan kasvamassa suurempaan rooliin urheiluseurojen markkinoinnissa ja madaltaa kynnystä luopua ainakin osittain kalliimmasta, perinteisestä markkinoinnista.
Tämän opinnäytetyön aiheena on pienen urheiluseuran markkinointi sosiaalisessa mediassa. Pienellä urheiluseuralla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa seuraa, jossa on enintään muutama ammattilaispelaaja (esimerkiksi amerikkalaisvahvistukset koripallossa tai hieman korkeamman profiilin suomalaispelaaja) ja jossa markkinointiin ei käytetä suurta budjettia rahaa. Esimerkiksi televisiossa mainostava seura on jo iso. Pienet seurat markkinoivat ja mainostavat muun muassa paikallisissa uutis- ja ilmaisjakelulehdissä.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa tutkitaan kirjallisuuden ja verkkomateriaalien avulla yleisesti sosiaalista mediaa, palveluja sekä niiden hyötyä markkinoinnissa. Myös urheilumarkkinointia käsitellään pintaraapaisulla. Empiirisessä osassa tutkitaan laadullisella tutkimuksella urheiluseurojen tämänhetkistä markkinointia sosiaalisessa mediassa teemahaastatteluiden avulla.
Case-tutkimukseen kuvattiin kaudella 2012 naisten Superpesisjoukkueen ennakkohaastattelut ja ottelun jälkeiset haastattelut, jotka sen jälkeen julkaistiin sosiaalisen median palveluissa lisäarvona katsojille ja seuraajille.
Haastatteluiden perusteella saatiin selville, että urheiluseurat ovat kiinnostuneita markkinoimaan sosiaalisessa mediassa ja sitä käyttävät julkaisevat aktiivisesti päivittäin uutta sisältöä. Suosituimmat palvelut ovat oletetusti Facebook ja Twitter. Haastatellut seurat ovat myös sijoittamassa YouTubeen ja videopätkiin lähiaikoina. Sosiaalinen media on koko ajan kasvamassa suurempaan rooliin urheiluseurojen markkinoinnissa ja madaltaa kynnystä luopua ainakin osittain kalliimmasta, perinteisestä markkinoinnista.