Hiljaiset soinnut : Kanteleen mestarin matkassa hiljaiseen tietoon
Wegelius, Anna (2013)
Wegelius, Anna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513101
Tiivistelmä
Taiteellinen opinnäytetyöni on Erkki ja tytöt -yhtyeen kanssa tehty kansanmusiikkilevy Hiljaiset soinnut (omakustanne, 2012). Kirjallisessa raporttiosuudessani olen syventynyt tutkimaan mestari-kisälli –oppimista: Kerron omasta matkastani kanteleen mestaripelimanni Erkki Lassilan kisällinä, hänen soittotyylistään ja kuinka olen pyrkinyt omaksumaan sitä. Aihetta on tutkinut myös muun muassa Hannu Saha (1996) tutkimuksessaan Kansanmusiikin tyyli ja muuntelu. Lisäksi on musiikin alan opinnäytetöitä, mutta niissä ei ole keskitytty juurikaan mestari-kisälli -suhteen pitkittäistutkimukseen.
Raporttini pohjaa narratiiviseen tutkimukseen sekä tutkivaan, kokemukselliseen ja yhteisölliseen oppimiseen. Tutkimuksen kohteena on Erkki Lassilan soittotyyli, muuntelu ja fraseeraus, sekä se, millaista on olla hänen kisällinään. Tärkeäksi nousee myös hiljaisen tiedon käsite ja yritys sanallistaa perinteisen Perhonjokilaakson kanteleen soittoa.
Prosessin tuloksena syntyneen levyn Hiljaiset soinnut tekemistä edelsi pitkä matka mestarin kanssa. Raporttini kuvailee tuota polkua, mitä se on minulle antanut ja mitä olen oppinut soittamalla Erkki Lassilan kanssa. Mestarin soittotyylin omaksumisessa keskeiseksi nousivat keskinäisen tuntemisen ja ymmärryksen syveneminen tässä ainutlaatuisessa opettaja-oppilassuhteessa, korvakuulolta opettelu, kappaleen omaksumisen tekniikat, mestarin soittotyylin analysointi ja intuitiivinen omaksuminen sekä hänen soittonsa tanssillisuuden, fraseerauksen ja muuntelun hahmottaminen. Lisäksi syntyi luonnehtiva koonti Lassilan soittamista kappaleista, jotka jaottuivat pelimannisävelmiin, tanssi- ja populäärimusiikkiin, Lassilan omiin sävellyksiin sekä hengelliseen musiikkiin.
Raporttini pohjaa narratiiviseen tutkimukseen sekä tutkivaan, kokemukselliseen ja yhteisölliseen oppimiseen. Tutkimuksen kohteena on Erkki Lassilan soittotyyli, muuntelu ja fraseeraus, sekä se, millaista on olla hänen kisällinään. Tärkeäksi nousee myös hiljaisen tiedon käsite ja yritys sanallistaa perinteisen Perhonjokilaakson kanteleen soittoa.
Prosessin tuloksena syntyneen levyn Hiljaiset soinnut tekemistä edelsi pitkä matka mestarin kanssa. Raporttini kuvailee tuota polkua, mitä se on minulle antanut ja mitä olen oppinut soittamalla Erkki Lassilan kanssa. Mestarin soittotyylin omaksumisessa keskeiseksi nousivat keskinäisen tuntemisen ja ymmärryksen syveneminen tässä ainutlaatuisessa opettaja-oppilassuhteessa, korvakuulolta opettelu, kappaleen omaksumisen tekniikat, mestarin soittotyylin analysointi ja intuitiivinen omaksuminen sekä hänen soittonsa tanssillisuuden, fraseerauksen ja muuntelun hahmottaminen. Lisäksi syntyi luonnehtiva koonti Lassilan soittamista kappaleista, jotka jaottuivat pelimannisävelmiin, tanssi- ja populäärimusiikkiin, Lassilan omiin sävellyksiin sekä hengelliseen musiikkiin.