Markkinointistrategia: Case Kartanon Ratsu
Majakulma, Anna (2013)
Majakulma, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512967
Tiivistelmä
Markkinoinnin suunnitteleminen voi olla haastavaa etenkin pienelle ja uudelle yritykselle, jolla on rajalliset resurssit. Markkinointiin tulisi panostaa, mutta tähän ei aina ole mahdollisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin luoda toimeksiantajalle käyttökelpoinen markkinointistrategia, jonka perusteella on annettu markkinointisuunnitelman muodossa toimenpide-ehdotuksia. Markkinointia suunnitellessa on myös hyvä kuunnella asiakasta, jolloin saadaan todennäköisemmin luotua toimintakelpoisempia suunnitelmia. Tämän vuoksi tutkimusta varten on haastateltu toimeksiantajayrityksen kanta-asiakkaita heidän odotuksistaan ja tarpeistaan.
Oheinen tutkimus toteutettiin keväällä 2013 toimeksiantona Kartanon Ratsulle, joka on hevos- ja ratsastusvarusteita myyvä yritys. Kartanon Ratsu on toiminut nykyisten omistajien alla vuoden 2012 kesäkuusta lähtien, joten yritys on vielä melko nuori. Hevos- ja etenkin ratsastusharrastus on kuitenkin jatkuvasti kasvussa, joten myös varustemyynnin alalla kasvua odotetaan olevan. Kilpailutilanne on haastava sinänsä, että alalla on pitkäaikaisia vakiintuneita toimijoita, mutta Kartanon Ratsu on onnistunut erikoistumaan etenkin tuotevalikoiman kohdalla.
Kanta-asiakkaille kohdistettu asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin empiirisenä tutkimuksena ja analysointiin käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman avulla ja tulokset analysoitiin Microsoft Excel 2010 avulla. Tutkimukseen saatiin 17 vastausta muodostaen vastausprosentiksi 17,89 %.
Tutkimustulosten perusteella Kartanon Ratsun kanta-asiakkaan ovat keskimäärin tyytyväisiä yritykseen. Etenkin tuotevalikoiman tietyt tuotemerkit saivat kiitosta. Nämä ovat myöskin ne tuotemerkit joiden perusteella yritys on erikoistunut alalla. Muilta osin tuotevalikoimaan toivottiin joitakin muutoksia ja lisäyksiä. Itse kanta-asiakkuudessa olisi tutkimuksen perusteella vielä parannettavaa, ja kehitysehdotuksia saatiin vastaajilta. Näiden tulosten perusteella voitiin muodostaa markkinointisuunnitelma Kartanon Ratsulle.
Oheinen tutkimus toteutettiin keväällä 2013 toimeksiantona Kartanon Ratsulle, joka on hevos- ja ratsastusvarusteita myyvä yritys. Kartanon Ratsu on toiminut nykyisten omistajien alla vuoden 2012 kesäkuusta lähtien, joten yritys on vielä melko nuori. Hevos- ja etenkin ratsastusharrastus on kuitenkin jatkuvasti kasvussa, joten myös varustemyynnin alalla kasvua odotetaan olevan. Kilpailutilanne on haastava sinänsä, että alalla on pitkäaikaisia vakiintuneita toimijoita, mutta Kartanon Ratsu on onnistunut erikoistumaan etenkin tuotevalikoiman kohdalla.
Kanta-asiakkaille kohdistettu asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin empiirisenä tutkimuksena ja analysointiin käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman avulla ja tulokset analysoitiin Microsoft Excel 2010 avulla. Tutkimukseen saatiin 17 vastausta muodostaen vastausprosentiksi 17,89 %.
Tutkimustulosten perusteella Kartanon Ratsun kanta-asiakkaan ovat keskimäärin tyytyväisiä yritykseen. Etenkin tuotevalikoiman tietyt tuotemerkit saivat kiitosta. Nämä ovat myöskin ne tuotemerkit joiden perusteella yritys on erikoistunut alalla. Muilta osin tuotevalikoimaan toivottiin joitakin muutoksia ja lisäyksiä. Itse kanta-asiakkuudessa olisi tutkimuksen perusteella vielä parannettavaa, ja kehitysehdotuksia saatiin vastaajilta. Näiden tulosten perusteella voitiin muodostaa markkinointisuunnitelma Kartanon Ratsulle.