Markkinointiviestinnän PS Vitalle
Rautakivi, Aki (2013)
Rautakivi, Aki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää markkinointiviestintäsuunnitelma Sony Play-stationin uudelle käsikonsolille – Playstation Vitalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantotyönä Nordisk Filmille joka on Playstationin tuotteiden maahantuoja ja markkinoija Suomessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia mahdollisimman hyvä markkinointiviestintäsuunnitelma käsikonsolille. Siinä käsiteltiin myös Suomen pelialaa sekä tutkittiin miten käsikonsolien markkinointia voitaisiin kehittää. Suunnitelma pitää sisällään useita lähtökohta-analyysejä, jotka ovat oleellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja ajatellessa.
Opinnäytetyön rakenteellisena mallina on käytetty Marian Burk Woodin markkinointiviestintäsuunnitelman perusmallia. Teoriapohjaa ja taustatietoa saatiin haastattelemalla kohdeyrityksen markkinointitiimissä työskentelevää työntekijää. Tämän lisäksi materiaalia ja tilastotietoa on kerätty Internetistä ja pelialaa käsittelevistä lehdistä.
Työn empiirisessä osuudessa on eri analyysien perusteella tehty markkinointiviestintäsuunnitelma joka pitää sisällään PS Vitan markkinointitoimenpiteet vuoden 2013 viimeiselle neljännekselle.
Talouden taantuma ei ole vaikuttanut pelialaan niin vahvasti kuin muihin viihteen aloihin ja tästä syystä se onkin kasvattanut viime vuosina taloudellista osuuttaan viihdemarkkinoista. Pelaamisesta on tullut yleistä ajanvietettä ja tästä ajasta kamppailevat monet kilpailijat keskenään
PS Vitan kohderyhmän laajentaminen aikuisista lapsiin ja nuoriin, tarkoittaa, että Vita tulee tavoittamaan entistäkin suuremman asiakaskunnan. Markkinointiviestinnän kanaviksi valikoitiin mediat jotka mahdollistavat liikkuvan kuvan sellaisia ovat televisio ja Internet. Näkyvyys messuilla ja jälleenmyyjien liikkeissä on tärkeässä roolissa, jotta kuluttajat ovat jatkuvasti tietoisia tulevista ja jo olemassa olevista tuotteista. Tätä varten on henkilökuntaa jatkuvasti kouluttettava.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia mahdollisimman hyvä markkinointiviestintäsuunnitelma käsikonsolille. Siinä käsiteltiin myös Suomen pelialaa sekä tutkittiin miten käsikonsolien markkinointia voitaisiin kehittää. Suunnitelma pitää sisällään useita lähtökohta-analyysejä, jotka ovat oleellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja ajatellessa.
Opinnäytetyön rakenteellisena mallina on käytetty Marian Burk Woodin markkinointiviestintäsuunnitelman perusmallia. Teoriapohjaa ja taustatietoa saatiin haastattelemalla kohdeyrityksen markkinointitiimissä työskentelevää työntekijää. Tämän lisäksi materiaalia ja tilastotietoa on kerätty Internetistä ja pelialaa käsittelevistä lehdistä.
Työn empiirisessä osuudessa on eri analyysien perusteella tehty markkinointiviestintäsuunnitelma joka pitää sisällään PS Vitan markkinointitoimenpiteet vuoden 2013 viimeiselle neljännekselle.
Talouden taantuma ei ole vaikuttanut pelialaan niin vahvasti kuin muihin viihteen aloihin ja tästä syystä se onkin kasvattanut viime vuosina taloudellista osuuttaan viihdemarkkinoista. Pelaamisesta on tullut yleistä ajanvietettä ja tästä ajasta kamppailevat monet kilpailijat keskenään
PS Vitan kohderyhmän laajentaminen aikuisista lapsiin ja nuoriin, tarkoittaa, että Vita tulee tavoittamaan entistäkin suuremman asiakaskunnan. Markkinointiviestinnän kanaviksi valikoitiin mediat jotka mahdollistavat liikkuvan kuvan sellaisia ovat televisio ja Internet. Näkyvyys messuilla ja jälleenmyyjien liikkeissä on tärkeässä roolissa, jotta kuluttajat ovat jatkuvasti tietoisia tulevista ja jo olemassa olevista tuotteista. Tätä varten on henkilökuntaa jatkuvasti kouluttettava.