KULUTTAJIEN TARPEIDEN SELVITTÄMINEN : Case: Lastenvaateliike Mes Enfantes
Leinonen, Satu (2013)
Leinonen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412906
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin millaista tarjontaa yli 3 – 12-vuotiaiden lasten vanhemmat kaipaavat Jyväskylän markkinoille ja mitkä asiat vaikuttavat heidän lastenvaatehankintoihinsa sekä kartoitettiin keskustassa sijaitsevat lastenvaatekilpailijat. Näitä tietoja hyödynnetään perustettaessa lastenvaateliike Mes Enfantesia. Vanhempien mielipiteet tarjonnasta ja lastenvaatehankintojen perusteista selvitettiin jakamalla kyselylomake kahden Jyväskylän päiväkodin vanhemmille. Kilpailijat kartoitettiin tutustumalla yrityksiin ja analysoimalla niiden valikoimia. Kyselylomakkeiden ja kilpailija-analyysin tuloksia verrattiin toisiinsa, jotta selviäisi, kohtaavatko kysyntä ja tarjonta todellisuudessa vai johtuuko ”tarjonnan puute” ostokäyttäytymisestä.
Tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat lastenvaatehankintoihin olivat kestävyys ja laatu, vaatteen käyttömukavuus, hankinnan helppous ja edullinen hinta. Lastenvaatteiden tämän hetkinen tarjonta koettiin hyvänä. Suunnitteilla olevan yrityksen olisi mahdollista saada jalkansa markkinoille, jos se tarjoaa siistejä, mukavia ja lapsekkaita käyttövaatteita, jotka ovat hintatasoltaan joko keskitasoa tai sitä hieman korkeampaa. Valikoiman tulisi selkeästi erottua muista Jyväskylän lastenvaatteita tarjoavista yrityksistä. Yrityksen olisi hyvä sijaita suuren päivittäistavaroita myyvän kauppakeskuksen yhteydessä, sillä kuluttajat painottivat ostokäyttäytymisessään helppoutta ja toivoivat, että saisivat hankittua kaiken mahdollisen saman katon alta.
Kyselytutkimuksen aineisto oli pieni, mistä johtuen tuloksista ei voida tehdä laajempia johtopäätöksiä, vaan niitä tulee käyttää suuntaa antavina. Tulokset ovat hyvä pohja suunniteltaessa uuden liikkeen perustamista, sillä ne antoivat todellista tietoa vanhempien toiveista. Ennen yrityksen perustamista olisi hyvä toteuttaa tutkimus uudestaan isommalla otoksella, jotta valikoima vastaisi kysyntää mahdollisimman hyvin.
Tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat lastenvaatehankintoihin olivat kestävyys ja laatu, vaatteen käyttömukavuus, hankinnan helppous ja edullinen hinta. Lastenvaatteiden tämän hetkinen tarjonta koettiin hyvänä. Suunnitteilla olevan yrityksen olisi mahdollista saada jalkansa markkinoille, jos se tarjoaa siistejä, mukavia ja lapsekkaita käyttövaatteita, jotka ovat hintatasoltaan joko keskitasoa tai sitä hieman korkeampaa. Valikoiman tulisi selkeästi erottua muista Jyväskylän lastenvaatteita tarjoavista yrityksistä. Yrityksen olisi hyvä sijaita suuren päivittäistavaroita myyvän kauppakeskuksen yhteydessä, sillä kuluttajat painottivat ostokäyttäytymisessään helppoutta ja toivoivat, että saisivat hankittua kaiken mahdollisen saman katon alta.
Kyselytutkimuksen aineisto oli pieni, mistä johtuen tuloksista ei voida tehdä laajempia johtopäätöksiä, vaan niitä tulee käyttää suuntaa antavina. Tulokset ovat hyvä pohja suunniteltaessa uuden liikkeen perustamista, sillä ne antoivat todellista tietoa vanhempien toiveista. Ennen yrityksen perustamista olisi hyvä toteuttaa tutkimus uudestaan isommalla otoksella, jotta valikoima vastaisi kysyntää mahdollisimman hyvin.