Ohjelmiston käytettävyystestaus : käyttäjäkeskeinen kehitysprosessi
Kivinen, Aarne (2013)
Kivinen, Aarne
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi www-pohjainen hyvän käytettävyyden liiketalousohjelmisto suorittamalla käytettävyystestaus viidestä kuuteen henkilöllä. Ohjelmiston kehityksessä käytetään käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita. Kehitys ja suunnittelu perustuvat käytettävyystesteistä saataviin tuloksiin. Testauksesta saadut käytettävyysongelmat analysoidaan ja ongelmille kehitetään parannusehdotuksia. Parannusehdotuksista valitaan tärkeimmiksi koetut tehtävät, jotka toteutetaan noin neljän viikon sykleissä seuraavaan prototyyppiin, minkä jälkeen testausprosessi suoritetaan uudelleen ja tätä prosessia toistetaan kunnes ohjelmisto valmistuu. Opinnäytetyössä tarkasteltiin hyviä käytettävyyden periaatteita, käytettävyystestaus esivalmisteluja, tilannetta sekä testaustuloksia.
Työ aloitettiin ohjelmiston prototyypin tarkastelulla. Testausta varten suunniteltiin kymmenen tehtävää, jotka testattava henkilö suoritti ohjatusti läpi. Tehtävät olivat käyttötapauksia ohjelmiston käytöstä. Tilanne nauhoitettiin videokameralla, ja tarkkailija kirjoitti kaikki tehtäviä suorittaessa ilmenneet ongelmat muistiin. Nämä ongelmat käytettävyydessä käytiin läpi yksi kerrallaan niin, että jokainen asetettiin tärkeysjärjestykseen ja päätettiin yksinkertaisin ja tehokkain tapa ratkaista kyseinen ongelma.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin testauksesta lista käytettävyysparannuksia, jotka muokkasivat toimeksiantajan ohjelmiston käyttäjäystävällisemmäksi. Ohjelmisto on tällä hetkellä yrityksen tuote, joka on käytössä monilla käyttäjillä ja palaute on ollut positiivista.
Työ aloitettiin ohjelmiston prototyypin tarkastelulla. Testausta varten suunniteltiin kymmenen tehtävää, jotka testattava henkilö suoritti ohjatusti läpi. Tehtävät olivat käyttötapauksia ohjelmiston käytöstä. Tilanne nauhoitettiin videokameralla, ja tarkkailija kirjoitti kaikki tehtäviä suorittaessa ilmenneet ongelmat muistiin. Nämä ongelmat käytettävyydessä käytiin läpi yksi kerrallaan niin, että jokainen asetettiin tärkeysjärjestykseen ja päätettiin yksinkertaisin ja tehokkain tapa ratkaista kyseinen ongelma.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin testauksesta lista käytettävyysparannuksia, jotka muokkasivat toimeksiantajan ohjelmiston käyttäjäystävällisemmäksi. Ohjelmisto on tällä hetkellä yrityksen tuote, joka on käytössä monilla käyttäjillä ja palaute on ollut positiivista.