Käyttäjätutkimus sähköisestä esi- ja perusopetukseen ilmoittautumisesta : Case Hämeenlinnan kaupunki
Palo, Mari (2013)
Palo, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412891
Tiivistelmä
Tämä työ on tehty Hämeen ammattikorkeakoulussa ja aihe saatiin Hämeenlinnan Lasten ja nuorten palveluilta siellä suoritetun harjoittelun myötä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keväällä 2011 Hämeenlinnassa käyttöönotetun sähköisen esiopetukseen ja kouluun ilmoittautumisen käyttökokemuksia ja vastaanottaa aiheesta palautetta, jonka pohjalta oli tavoitteena kehittää ilmoittautumisprosessia ja muita sähköisiä palveluita. Työlle oli tarvetta, koska työntekijät ja asiakkaat käyttivät järjestelmiä ensimmäistä kertaa. Aiheesta ei ollut aiempaa tutkimusmateriaalia, joten työssä käytetyt materiaalit pohjautuivat suurimmaksi osaksi toimeksiantajalta saatuihin tietoihin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin työntekijöille ja asiakkaille suunnattua kyselyä, joka suoritettiin verkkopohjaisena kesällä 2011. Kyselystä lähetettiin tieto kirjeitse esiopetukseen ilmoittautuneiden osalta 162 talouteen ja ensimmäiselle luokalle ilmoittautuneiden osalta kaikille, jotka ilmoittautumisvaiheessa olivat syöttäneet järjestelmään sähköpostiosoitteensa. Vastauksia saapui 195, joiden pohjalta saatiin kattava kuva kehittämistä kaipaavista osa-alueista. Samalla työlle asetetut tavoitteet täyttyivät ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan sähköiseen ilmoittautumiseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta parannettavaakin löydettiin useista pienistä ilmoittautumisen osa-alueista. Erityisesti vastaajat olivat kiinnittäneet huomiota tiedonkulun vaikeuksiin. Lisäksi kaivattiin sähköisten palveluiden laajentamista koskemaan eri esi- ja perusopetuksen osa-alueita. Työssä esitettyjen palautteiden ja ehdotusten pohjalta toimeksiantajalla on jatkossa hyvät edellytykset kehittää sähköisiä palveluitaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keväällä 2011 Hämeenlinnassa käyttöönotetun sähköisen esiopetukseen ja kouluun ilmoittautumisen käyttökokemuksia ja vastaanottaa aiheesta palautetta, jonka pohjalta oli tavoitteena kehittää ilmoittautumisprosessia ja muita sähköisiä palveluita. Työlle oli tarvetta, koska työntekijät ja asiakkaat käyttivät järjestelmiä ensimmäistä kertaa. Aiheesta ei ollut aiempaa tutkimusmateriaalia, joten työssä käytetyt materiaalit pohjautuivat suurimmaksi osaksi toimeksiantajalta saatuihin tietoihin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin työntekijöille ja asiakkaille suunnattua kyselyä, joka suoritettiin verkkopohjaisena kesällä 2011. Kyselystä lähetettiin tieto kirjeitse esiopetukseen ilmoittautuneiden osalta 162 talouteen ja ensimmäiselle luokalle ilmoittautuneiden osalta kaikille, jotka ilmoittautumisvaiheessa olivat syöttäneet järjestelmään sähköpostiosoitteensa. Vastauksia saapui 195, joiden pohjalta saatiin kattava kuva kehittämistä kaipaavista osa-alueista. Samalla työlle asetetut tavoitteet täyttyivät ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan sähköiseen ilmoittautumiseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta parannettavaakin löydettiin useista pienistä ilmoittautumisen osa-alueista. Erityisesti vastaajat olivat kiinnittäneet huomiota tiedonkulun vaikeuksiin. Lisäksi kaivattiin sähköisten palveluiden laajentamista koskemaan eri esi- ja perusopetuksen osa-alueita. Työssä esitettyjen palautteiden ja ehdotusten pohjalta toimeksiantajalla on jatkossa hyvät edellytykset kehittää sähköisiä palveluitaan.