Alkoholituotteen tuotteistaminen ja markkinointi : Ufo Shot Original
Pikkarainen, Joonas (2013)
Pikkarainen, Joonas
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412882
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Ufo Shot Original – alkoholituotteen tuotekehitystä ja lanseerausta. Prosessin tavoite oli kehittää tuoteideasta Suomen alkoholimarkkinoilla menestyvä tuote. Ensisijainen tavoite oli ravintolamyynnin kasvatus, jonka kautta tuotteelle haettiin näkyvyyttä ja saatavuutta. Pidempi aikainen tavoite oli saada tuote Alkon valikoimiin. Opinnäytetyön tarkoitus on luoda käytännön esimerkki aloittavan yrityksen toiminnan alkuvaiheista. Opinnäytetyössä kuvattu prosessi sijoittuu vuosille 2009 – 2012.
Opinnäytetyössä pohditaan Sertico Trading Oy:n liiketoimintaa kehittämänsä alkoholituotteen valmistuttaja. Avainasemassa on tuotekehitysprosessi, jossa Ufo Shot Original valmistellaan ideasta valmiiksi alkoholituotteeksi. Tuotekehityksen pohjana on tuotteen pinkki väri, kirpeä maku ja tuotemerkki. Tuotteen markkinoinnissa käytetään monipuolisia kanavia, joilla tuotetta on tehty tunnetuksi pienellä budjetilla. Perinteisten kanavien lisäksi on hyödynnetty vahvasti esimerkiksi sissimarkkinointia ja sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, eli käytännön työtä raportoidaan teoriaa hyödyntäen. Tuotekehitysprosessia ja markkinointia perustellaan alan teorialla. Tuotteesta pyrittiin luomaan kilpailijoistaan poikkeava tuote erilaistumisen ja innovatiivisen ajattelun avulla. Suomessa alkoholin valmistamista, markkinointia ja jakelua ohjaa tarkka lainsäädäntö, joka on täytynyt ottaa huomioon yrityksen toiminnassa. Tavoitteena oli kehittää lainsäädännön puitteissa uusi nuorison suosima hittishotti.
Yrityksen strategia on toimia innovatiivisesti ja suoraviivaisesti. Näin toiminta on tehokasta, mutta virheitä tulee enemmän. Onnistumiset voidaan monistaa ja virheet korjata toiminnan edetessä. Sertico Trading Oy:n osakkailla ei ollut toiminnan alkaessa kokemusta alkoholin valmistuttamisesta. Prosessi osoittaa, ettei kaikkea tarvitse tietää, jos liiketoiminnan osista osaa rakentaa toimivan kokonaisuuden. Ufo Shot Original on myynnissä ravintoloissa ympäri Suomen ja se valittiin Alkon tuotevalikoimaan joulukuussa 2011.
Opinnäytetyössä pohditaan Sertico Trading Oy:n liiketoimintaa kehittämänsä alkoholituotteen valmistuttaja. Avainasemassa on tuotekehitysprosessi, jossa Ufo Shot Original valmistellaan ideasta valmiiksi alkoholituotteeksi. Tuotekehityksen pohjana on tuotteen pinkki väri, kirpeä maku ja tuotemerkki. Tuotteen markkinoinnissa käytetään monipuolisia kanavia, joilla tuotetta on tehty tunnetuksi pienellä budjetilla. Perinteisten kanavien lisäksi on hyödynnetty vahvasti esimerkiksi sissimarkkinointia ja sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, eli käytännön työtä raportoidaan teoriaa hyödyntäen. Tuotekehitysprosessia ja markkinointia perustellaan alan teorialla. Tuotteesta pyrittiin luomaan kilpailijoistaan poikkeava tuote erilaistumisen ja innovatiivisen ajattelun avulla. Suomessa alkoholin valmistamista, markkinointia ja jakelua ohjaa tarkka lainsäädäntö, joka on täytynyt ottaa huomioon yrityksen toiminnassa. Tavoitteena oli kehittää lainsäädännön puitteissa uusi nuorison suosima hittishotti.
Yrityksen strategia on toimia innovatiivisesti ja suoraviivaisesti. Näin toiminta on tehokasta, mutta virheitä tulee enemmän. Onnistumiset voidaan monistaa ja virheet korjata toiminnan edetessä. Sertico Trading Oy:n osakkailla ei ollut toiminnan alkaessa kokemusta alkoholin valmistuttamisesta. Prosessi osoittaa, ettei kaikkea tarvitse tietää, jos liiketoiminnan osista osaa rakentaa toimivan kokonaisuuden. Ufo Shot Original on myynnissä ravintoloissa ympäri Suomen ja se valittiin Alkon tuotevalikoimaan joulukuussa 2011.