Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Verkkokaupan päivitys ja kehittäminen
Pöysä, Kalle (2013)
Pöysä, Kalle
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412871
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään verkkokaupan päivitystä ja sen kehittämistä. Tehtävänä on päivittää toimeksiantoyrityksen verkkokauppaa, sillä sitä ei olla aiemmin päivitetty säännöllisesti. Verkkokauppa on ollut lähinnä myymäläkaupankäynnin ohella harjoitettavaa sivubusiness:tä. Päivitystyön lisäksi yritykselle tehdään kehityssuunnitelma verkkokaupan tulevaisuutta varten.
Seuraavien menetelmien avulla tutkitaan, mitä kehitettävää yrityksen verkkokaupassa löytyy. Havainnointi on ensimmäinen menetelmä, jota käytetään päivitystyötä tehdessä. Päiväkirjamaisen työskentelyn avulla kirjataan ylös kehitettäviä asioita. Seuraavaksi kartoitetaan muutamia verkkokauppoja benchmarking-vertailun avulla. Muiden yritysten hyvistä ideoista ja asioista tehdään havaintoja, jotta saadaan selville mitä he tekevät paremmin. Lopuksi haastatellaan yrityksen osakasta ja verkkokaupan perustajaa saadakseen hänen näkemys verkkokaupan nykytilasta ja sen tulevaisuudesta.
Opinnäytetyön teoriaperusta rakentuu verkkokauppaan liittyvistä käsitteistä sekä toimivan verkkokaupan perustamiseen tarvittavista asioista. Toimivan verkkokaupan neljä perusjalkaa antaa pohjan liiketoiminnan käynnistymiselle verkossa. Nämä neljä perusjalkaa ovat: kohdennettu tuotevalikoima, ulkoasu, näkyvyys ja yllpito.
Päivitystyössä poistetaan verkkokaupasta kaikki vanhentuneet tuotteet sekä toiminnot. Verkkokaupan tietokannasta ei ole aktiivisesti poistettu jo myynnistä poistuneita tai loppuneita tuotteita. Uusien tuotteiden perustamiseen luodaan toimiva menetelmä. Aiemmin uudet tuotteet on lisätty verkkokauppaan eri menetelmin eri henkilöiden johdosta. Verkkokauppaan luodaan myös uusi toimintoja, jotka edistävät sen käytettävyyttä sekä herättävät asiakkaissa lisää mielenkiintoa.
Päivitystyön lisäksi yritykselle tehdään kehityssuunnitelma tulevaisuutta varten. Kehityssuunnitelma pitää sisällään ideoita, jotka ovat oleellisia verkkokaupan kehittymistä varten.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin. Verkkokauppa saatiin päivitettyä ajan tasalle ja sinne lisättiin uusia toimintoja ja sovelluksia. Tärkein uusi päivitys verkkokauppaan oli maksutapavaihtoehtojen lisääminen. Uusi toiminto tuo verkkokauppaan monipuolisuutta sekä uskottavuutta. Yritykselle tehtiin kehityssuunnitelma onnistuneesti. Kehityssuunnitelma sisältää hyviä ehdotuksia yrityksen tulevaisuuden päivitystöille, jotka eivät tällä hetkellä olleet budjetillisesti tai muuten ajankohtaisia. Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi mainitaan verkkokauppaohjelmiston integroimisen kassajärjestelmään.
Seuraavien menetelmien avulla tutkitaan, mitä kehitettävää yrityksen verkkokaupassa löytyy. Havainnointi on ensimmäinen menetelmä, jota käytetään päivitystyötä tehdessä. Päiväkirjamaisen työskentelyn avulla kirjataan ylös kehitettäviä asioita. Seuraavaksi kartoitetaan muutamia verkkokauppoja benchmarking-vertailun avulla. Muiden yritysten hyvistä ideoista ja asioista tehdään havaintoja, jotta saadaan selville mitä he tekevät paremmin. Lopuksi haastatellaan yrityksen osakasta ja verkkokaupan perustajaa saadakseen hänen näkemys verkkokaupan nykytilasta ja sen tulevaisuudesta.
Opinnäytetyön teoriaperusta rakentuu verkkokauppaan liittyvistä käsitteistä sekä toimivan verkkokaupan perustamiseen tarvittavista asioista. Toimivan verkkokaupan neljä perusjalkaa antaa pohjan liiketoiminnan käynnistymiselle verkossa. Nämä neljä perusjalkaa ovat: kohdennettu tuotevalikoima, ulkoasu, näkyvyys ja yllpito.
Päivitystyössä poistetaan verkkokaupasta kaikki vanhentuneet tuotteet sekä toiminnot. Verkkokaupan tietokannasta ei ole aktiivisesti poistettu jo myynnistä poistuneita tai loppuneita tuotteita. Uusien tuotteiden perustamiseen luodaan toimiva menetelmä. Aiemmin uudet tuotteet on lisätty verkkokauppaan eri menetelmin eri henkilöiden johdosta. Verkkokauppaan luodaan myös uusi toimintoja, jotka edistävät sen käytettävyyttä sekä herättävät asiakkaissa lisää mielenkiintoa.
Päivitystyön lisäksi yritykselle tehdään kehityssuunnitelma tulevaisuutta varten. Kehityssuunnitelma pitää sisällään ideoita, jotka ovat oleellisia verkkokaupan kehittymistä varten.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin. Verkkokauppa saatiin päivitettyä ajan tasalle ja sinne lisättiin uusia toimintoja ja sovelluksia. Tärkein uusi päivitys verkkokauppaan oli maksutapavaihtoehtojen lisääminen. Uusi toiminto tuo verkkokauppaan monipuolisuutta sekä uskottavuutta. Yritykselle tehtiin kehityssuunnitelma onnistuneesti. Kehityssuunnitelma sisältää hyviä ehdotuksia yrityksen tulevaisuuden päivitystöille, jotka eivät tällä hetkellä olleet budjetillisesti tai muuten ajankohtaisia. Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi mainitaan verkkokauppaohjelmiston integroimisen kassajärjestelmään.