Reaaliaikaset jälkikäsittelyn algoritmit
Parsama, Kimmo (2013)
Parsama, Kimmo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412867
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutusta pelikehityksessä käytettäviin reaaliaikaisiin jälkikäsittelyalgoritmeihin. Näitä algoritmeja voidaan käyttää parantamaan videopelien tai reaaliaikaisten animaatioiden kuvanlaatua.
Työssä tutkittiin ensin jälkikäsittelyä ja digitaalista kuvankäsittelyä yleisesti. Tämän jälkeen käytiin eräiden jälkikäsittelyn algoritmien teoriaa läpi. Lopuksi kaikki esitellyt algoritmit toteutettiin ja testattiin.
Työssä käydyt algoritmit antavat grafiikkaohjelmoijille ja pelinkehittäjille hyvän pohjan, mistä voi lähteä kehittämään oman pelimoottorin jälkikäsittelyä.
Työssä tutkittiin ensin jälkikäsittelyä ja digitaalista kuvankäsittelyä yleisesti. Tämän jälkeen käytiin eräiden jälkikäsittelyn algoritmien teoriaa läpi. Lopuksi kaikki esitellyt algoritmit toteutettiin ja testattiin.
Työssä käydyt algoritmit antavat grafiikkaohjelmoijille ja pelinkehittäjille hyvän pohjan, mistä voi lähteä kehittämään oman pelimoottorin jälkikäsittelyä.