Selvitys verkkokaupasta rakennusalan pk-yritykselle : Case: Helsingin Ruuvipalvelu Oy
Laine, Tero (2013)
Laine, Tero
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412865
Tiivistelmä
Verkkokauppa on yleistynyt osaksi jokapäiväistä elämää. Niin kuluttajat kuin yrityksetkin ostavat ja myyvät tavaroita sekä palveluita internetin välityksellä. Kuitenkaan kaikilla toimialoilla ei ole vielä nähty merkittävää internetiin siirtymistä. Yksi sellainen on rakennusala.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, soveltuuko verkkokauppa käytettäväksi rakennustarvikkeita myyvässä yrityksessä. Työn lukijalle selviää, mitä verkkokaupan perustaminen vaatii ja millaisia hyötyjä sillä voi saavuttaa. Tutkimuksen kohteena oli tukkukaupan puolella toimiva Helsingin Ruuvipalvelu Oy. Työ käsitteleekin yritysten välistä kaupankäyntiä.
Tutkimuksen keskeisenä osana toteutettiin syksyllä 2012 Helsingin Ruuvipalvelun asiakkaille kysely, jolla kerättiin tietoa asiakkaiden kokemuksista ja toiveista koskien verkkokauppaa. Kyselyyn vastattiin 53 kertaa. Kyselyn lisäksi tutkimuksessa haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa sekä omistajaa Jarmo Vilanderia. Näin mukaan saatiin johdon näkökulmaa verkkokaupasta ja yrityksen resursseista.
Tutkimuksen tulokset tukevat sitä tosiasiaa, ettei verkkokauppa ole vielä yleisessä käytössä rakennusalalla. Hyvin harva kyselyyn vastanneista on ostanut rakennustarvikkeita verkosta, mutta toisaalta verkkokauppaa tarjoavien yritystenkin määrä on vielä pieni. Verkkokauppa nähdään kuitenkin mahdollisena kanavana hankintojen tekoon, sillä kaksi kolmasosaa vastaajista piti uutta rakennusalan verkkokauppaa kiinnostavana.
Verkkokauppa ei tule ilmaiseksi, ja yrityksen on suunniteltava käyttöönotto huolellisesti. Yhteensopivuus olemassa oleviin tietojärjestelmiin, sovelluksen käyttäjäystävällisyys sekä markkinointi vaativat perehtymistä, aikaa ja rahaa. Internet tarjoaa kuitenkin verrattomia mahdollisuuksia toiminnan kehittämiselle ja tulee lähivuosina kasvamaan entisestään – myös rakennusalalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, soveltuuko verkkokauppa käytettäväksi rakennustarvikkeita myyvässä yrityksessä. Työn lukijalle selviää, mitä verkkokaupan perustaminen vaatii ja millaisia hyötyjä sillä voi saavuttaa. Tutkimuksen kohteena oli tukkukaupan puolella toimiva Helsingin Ruuvipalvelu Oy. Työ käsitteleekin yritysten välistä kaupankäyntiä.
Tutkimuksen keskeisenä osana toteutettiin syksyllä 2012 Helsingin Ruuvipalvelun asiakkaille kysely, jolla kerättiin tietoa asiakkaiden kokemuksista ja toiveista koskien verkkokauppaa. Kyselyyn vastattiin 53 kertaa. Kyselyn lisäksi tutkimuksessa haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa sekä omistajaa Jarmo Vilanderia. Näin mukaan saatiin johdon näkökulmaa verkkokaupasta ja yrityksen resursseista.
Tutkimuksen tulokset tukevat sitä tosiasiaa, ettei verkkokauppa ole vielä yleisessä käytössä rakennusalalla. Hyvin harva kyselyyn vastanneista on ostanut rakennustarvikkeita verkosta, mutta toisaalta verkkokauppaa tarjoavien yritystenkin määrä on vielä pieni. Verkkokauppa nähdään kuitenkin mahdollisena kanavana hankintojen tekoon, sillä kaksi kolmasosaa vastaajista piti uutta rakennusalan verkkokauppaa kiinnostavana.
Verkkokauppa ei tule ilmaiseksi, ja yrityksen on suunniteltava käyttöönotto huolellisesti. Yhteensopivuus olemassa oleviin tietojärjestelmiin, sovelluksen käyttäjäystävällisyys sekä markkinointi vaativat perehtymistä, aikaa ja rahaa. Internet tarjoaa kuitenkin verrattomia mahdollisuuksia toiminnan kehittämiselle ja tulee lähivuosina kasvamaan entisestään – myös rakennusalalla.