Suomalaisten viinimaahantuojien näkemykset portugalilaisista viineistä
Koski, Eero (2013)
Koski, Eero
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412834
Tiivistelmä
Portugalilaisten viinien tilanteessa on Suomen viinimarkkinoilla tällä hetkellä kasvun varaa. Se on lähtenyt selkeään kasvuun lähivuosina punaviinien kategoriassa. Vuonna 2010 perustettu Wines of Portugal on järjestö, joka pyrkii tuomaan esille Portugalin uniikkeja ominaisuuksia viinimaana ja edistämään sen myyntiä maissa, joissa sen markkinaosuus on heikko.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että johtuuko portugalilaisten viinien vähäinen myynti Suomessa siitä, että portugalilaisilla viineillä olisi huono maine suomalaisten maahantuojien keskuudessa, josta johtuen viinejä ylipäätään tuodaan Suomeen hyvin vähän. Samalla saadaan selville, että onko suomalaisilla maahantuojilla käsitystä siitä todellisesta portugalilaisten viinien korkeasta laadusta, jota Wines of Portugal pyrkii tuomaan ihmisten tietoisuuteen toiminnallaan. Myös selvitetään maahantuojien näkemystä Wines of Portugalin toiminnasta ja annetaan mahdollisia kehitysehdotuksia sen toimintaan, jotta sen toiminta olisi entistä näkyvämpää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastattelemalla suomalaisia viinimaahantuojia. Maahantuojat valittiin Alkon valikoiman kautta. Alkon valikoimasta selvitettiin 10 suurinta maahantuojaa puna- ja valkoviinien osalta. Haastattelu piti sisällään 10 avointa kysymystä ja viisi kysymystä, joissa oli jo valmis arvosteluasteikko. Haastattelut suoritettiin vuoden 2013 keväällä. Haastattelut litteroitiin pääkohdat poimien.
Tuloksista kävi selville, että viinimarkkinoiden toimintaa Suomessa säätelee Alkon ostopolitiikka. Maahantuojien mukaan Alko hakee vähän portugalilaisia tuotteita valikoimiinsa ja maahantuojat eivät tuo aktiivisesti maahan päämiehensä tuotteita, jos jakelukanava Alkossa ei ole auki. Portugalilaisten viinien laatu verrattuna muihin maihin nähtiin pääosin kilpailukykyisenä ja verrattuna hintaan hyvänä. Portugalilaisten alkuperäisrypälelajikkeiden valikoima nähtiin sekä etuna että haittana ja portugalilaisten valmistamat viinit kansainvälisistä rypälelajikkeista alkuperäislajikkeita heikompina. Portugalilaisten viinien imago on kehittynyt positiivisempaan ja näkyvämpään suuntaan. Wines of Portugalin toiminta koettiin hyväksi, mutta näkyvyyttä ja saavutettavuutta tulisi kehittää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että johtuuko portugalilaisten viinien vähäinen myynti Suomessa siitä, että portugalilaisilla viineillä olisi huono maine suomalaisten maahantuojien keskuudessa, josta johtuen viinejä ylipäätään tuodaan Suomeen hyvin vähän. Samalla saadaan selville, että onko suomalaisilla maahantuojilla käsitystä siitä todellisesta portugalilaisten viinien korkeasta laadusta, jota Wines of Portugal pyrkii tuomaan ihmisten tietoisuuteen toiminnallaan. Myös selvitetään maahantuojien näkemystä Wines of Portugalin toiminnasta ja annetaan mahdollisia kehitysehdotuksia sen toimintaan, jotta sen toiminta olisi entistä näkyvämpää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastattelemalla suomalaisia viinimaahantuojia. Maahantuojat valittiin Alkon valikoiman kautta. Alkon valikoimasta selvitettiin 10 suurinta maahantuojaa puna- ja valkoviinien osalta. Haastattelu piti sisällään 10 avointa kysymystä ja viisi kysymystä, joissa oli jo valmis arvosteluasteikko. Haastattelut suoritettiin vuoden 2013 keväällä. Haastattelut litteroitiin pääkohdat poimien.
Tuloksista kävi selville, että viinimarkkinoiden toimintaa Suomessa säätelee Alkon ostopolitiikka. Maahantuojien mukaan Alko hakee vähän portugalilaisia tuotteita valikoimiinsa ja maahantuojat eivät tuo aktiivisesti maahan päämiehensä tuotteita, jos jakelukanava Alkossa ei ole auki. Portugalilaisten viinien laatu verrattuna muihin maihin nähtiin pääosin kilpailukykyisenä ja verrattuna hintaan hyvänä. Portugalilaisten alkuperäisrypälelajikkeiden valikoima nähtiin sekä etuna että haittana ja portugalilaisten valmistamat viinit kansainvälisistä rypälelajikkeista alkuperäislajikkeita heikompina. Portugalilaisten viinien imago on kehittynyt positiivisempaan ja näkyvämpään suuntaan. Wines of Portugalin toiminta koettiin hyväksi, mutta näkyvyyttä ja saavutettavuutta tulisi kehittää.