Empatiataitoa etsimässä
Erkamo, Merja; Ulkuniemi, Maria (2013)
Erkamo, Merja
Ulkuniemi, Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412830
Tiivistelmä
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään minkälaisia keinoja varhaiskasvattajilla on päivähoidossa käytössä empatiataitojen tukemiseksi. Tutkimuksella kartoitettiin myös varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, olisiko empatiataitojen tukemiselle päivähoidossa kehittämistarvetta.
Tutkimuksessa käytettiin tausta- ja tulkintateoriaa. Taustateoria käsittelee lapsen kehitystä ja empatian kehitystä. Tulkintateoriaa käytettiin tutkimusosiossa ja analysoinnin apuna. Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimusmenetelmään ja tässä työssä vastauksia arvioitiin tarkemmin laadullisesti soveltaen sisällön analyysia.
Tutkimus suoritettiin yhdessä suuressa päiväkodissa. Kyselylomakkeet jaettiin seitsemän eri ryhmän varhaiskasvattajille, jotka työskentelivät 3–6-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimukseen kartoitettiin osallistuneiden näkökulmaa empatiataidosta ja sen tukemisesta päiväkodissa.
Tutkimuksen päätuloksena oli varhaiskasvattajien roolin tärkeys empatiakasvatuksen tukemisessa kaikissa arjen tilanteissa. Tutkimuksessa ilmeni, että käytännöt empatiataitojen tukemiseen vaihtelivat. Resurssipula, yhtenäisten kasvatuslinjojen puute ja suuret ryhmäkoot asettivat toiminnan toteutukselle haasteita. Tutkimuksessa mukaan varhaiskasvattajien tarve yhtenäisiin keinoihin ja toimintatapoihin päiväkodissa empatiakasvatukseen.
Tutkimuksessa käytettiin tausta- ja tulkintateoriaa. Taustateoria käsittelee lapsen kehitystä ja empatian kehitystä. Tulkintateoriaa käytettiin tutkimusosiossa ja analysoinnin apuna. Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimusmenetelmään ja tässä työssä vastauksia arvioitiin tarkemmin laadullisesti soveltaen sisällön analyysia.
Tutkimus suoritettiin yhdessä suuressa päiväkodissa. Kyselylomakkeet jaettiin seitsemän eri ryhmän varhaiskasvattajille, jotka työskentelivät 3–6-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimukseen kartoitettiin osallistuneiden näkökulmaa empatiataidosta ja sen tukemisesta päiväkodissa.
Tutkimuksen päätuloksena oli varhaiskasvattajien roolin tärkeys empatiakasvatuksen tukemisessa kaikissa arjen tilanteissa. Tutkimuksessa ilmeni, että käytännöt empatiataitojen tukemiseen vaihtelivat. Resurssipula, yhtenäisten kasvatuslinjojen puute ja suuret ryhmäkoot asettivat toiminnan toteutukselle haasteita. Tutkimuksessa mukaan varhaiskasvattajien tarve yhtenäisiin keinoihin ja toimintatapoihin päiväkodissa empatiakasvatukseen.