Kotokaveri -toiminnan koulutuksen kehittäminen
Myllykoski, Reetta-Leena; Juntunen, Anna-Mari (2013)
Myllykoski, Reetta-Leena
Juntunen, Anna-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kotokaveri -toiminnan koulutusta ja tavoitteena oli tuottaa toiminnalle koulutusmateriaali. Kotokaveri -toiminta on Jyväskylän maahanmuuttajapalveluiden organisoimaa toimintaa, jossa vapaaehtoisia koulutetaan maahanmuuttajien tukihenkilöiksi. Toiminta tukee maahanmuuttajien kotoutumista sekä kanssakäymistä kantaväestön kanssa. Uusi kotoutumislaki korostaa vuorovaikutuksen tärkeyttä maahanmuuttaja- ja valtaväestön välillä, mikä tekee opinnäytetyön aiheesta yhteiskunnallisesti ajankohtaisen. Koulutusmateriaalin laatimisen tarkoituksena oli tukea toiminnan jatkuvuutta ja koulutuksen toistettavuutta. Opinnäytetyön tilaaja oli Jyväskylän maahanmuuttajapalvelut.
Koulutuksen kehittämisen ja koulutusmateriaalin kokoamisen keino oli osallistua kotokaveri –koulutukseen havainnoijina. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä ja tutkimusmenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Koulutusmateriaali toteutettiin PowerPoint-muodossa. Opinnäytetyön teoriapohja laadittiin koulutusmateriaalin tarpeet huomioiden. Opinnäytetyössä on lisäksi maahanmuuttajapalveluiden työntekijöille tietoa laadukkaan vapaaehtoistoiminnan koordinoimisesta sekä koulutuksen toteuttamisesta. Koulutusmateriaaliin sisällytettiin myös luovia ja toiminnallisia menetelmiä sekä havainnollistavaa materiaalia.
Opinnäytetyössä huomioitiin aikaisemman aiheesta tehdyn opinnäytetyön kehittämisehdotuksia, joita olivat muun muassa koulutuksen tietopohjan syventäminen sekä kulttuurierojen ja kulttuurienvälisen viestinnän osuuden parantaminen. Opinnäytetyön tuloksena oli koulutusmateriaali, joka loi koulutukselle toistettavissa olevan rungon. Koulutusmateriaalia voi hyödyntää muissa kaupungeissa, joissa järjestetään tai ollaan käynnistämässä maahanmuuttajien tukihenkilötoimintaa. Jatkoehdotus opinnäytetyölle oli vapaaehtoisten kotokavereiden vertaistapaamisten käynnistäminen.
Koulutuksen kehittämisen ja koulutusmateriaalin kokoamisen keino oli osallistua kotokaveri –koulutukseen havainnoijina. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä ja tutkimusmenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Koulutusmateriaali toteutettiin PowerPoint-muodossa. Opinnäytetyön teoriapohja laadittiin koulutusmateriaalin tarpeet huomioiden. Opinnäytetyössä on lisäksi maahanmuuttajapalveluiden työntekijöille tietoa laadukkaan vapaaehtoistoiminnan koordinoimisesta sekä koulutuksen toteuttamisesta. Koulutusmateriaaliin sisällytettiin myös luovia ja toiminnallisia menetelmiä sekä havainnollistavaa materiaalia.
Opinnäytetyössä huomioitiin aikaisemman aiheesta tehdyn opinnäytetyön kehittämisehdotuksia, joita olivat muun muassa koulutuksen tietopohjan syventäminen sekä kulttuurierojen ja kulttuurienvälisen viestinnän osuuden parantaminen. Opinnäytetyön tuloksena oli koulutusmateriaali, joka loi koulutukselle toistettavissa olevan rungon. Koulutusmateriaalia voi hyödyntää muissa kaupungeissa, joissa järjestetään tai ollaan käynnistämässä maahanmuuttajien tukihenkilötoimintaa. Jatkoehdotus opinnäytetyölle oli vapaaehtoisten kotokavereiden vertaistapaamisten käynnistäminen.