Sisäinen viestintä yrityksessä Bonnier Publications Oy
Härkönen, Jemina (2013)
Härkönen, Jemina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412812
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kustannusalan yritykselle Bonnier Publications Oy. Aiheena oli tutkia yrityksen sisäistä viestintää ja löytää mahdolliset kehityskohdat. Tavoitteena oli selvittää, mitä kanavia tai foorumeita työntekijät käyttävät mieluiten, mistä asioista ja kuinka usein kaivataan tietoa, minkälaisen tiedon tuottoon halutaan osallistua ja miten saada työntekijät osallistumaan enemmän sisäiseen viestintään. Tutkimusmenetelminä olivat kysymyslomake ja kolme haastattelua. Haastattelut toivat tutkimukseen toimeksiantajan toivomaa laadullista tietoa.
Tietoperustassa käsitellään yritysten sisäistä viestintää yleisesti ja se on rakennettu valtiotieteiden tohtori ja viestintätutkija Elisa Juholinin luoman työyhteisöviestinnän uuden agendamallin mukaan. Malli korostaa vuorovaikutusta, osallistumista ja keskustelua yksipuolisen tiedottamisen sijaan, ja nämä asiat toimivat tutkimuksen runkona. Tutkimusmenetelmistä kirjallinen kysely jaettiin koko henkilöstölle. Kyselyyn vastasi 30 henkilöä eli noin puolet kaikista työntekijöistä. Sekä kysely että haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2013.
Puolet vastaajista koki Bonnier Publicationsin sisäisen viestinnän toimivan hyvin. 40 % puolestaan toivoi viestintäkanavien selkeämpää kohdentamista tietyille asioille, jolloin haluttu tieto olisi helpompi löytää. Kanavista kolme mieluisinta olivat kuukausittainen infolounas, tiimipalaverit sekä Facebookin kaltainen työyhteisöpalvelu Yammer, joista kaikki ovat osallistavia foorumeita. Vastaajat kertoivat haluavansa osallistua nykyistä enemmän mm. keskusteluihin omasta työnkuvasta sekä työpaikan yhteisistä toimintatavoista. Vastaajat osallistuisivat sisäiseen viestintään aktiivisemmin, jos he tuntisivat työtoverinsa sekä muiden osastojen toimenkuvat paremmin.
Työn tavoite saavutettiin hyvin. Vastaajien halu osallistua viestintään vastaa vallalla olevaa muutosta suomalaisen viestinnän kentässä: yhteinen keskustelu sekä vuorovaikutus korostuvat johdon yksipuolisen tiedottamisen sijaan. Bonnier Publications Oy lähtee kehittämään sisäistä viestintäänsä tämän tutkimuksen tulosten pohjalta.
Tietoperustassa käsitellään yritysten sisäistä viestintää yleisesti ja se on rakennettu valtiotieteiden tohtori ja viestintätutkija Elisa Juholinin luoman työyhteisöviestinnän uuden agendamallin mukaan. Malli korostaa vuorovaikutusta, osallistumista ja keskustelua yksipuolisen tiedottamisen sijaan, ja nämä asiat toimivat tutkimuksen runkona. Tutkimusmenetelmistä kirjallinen kysely jaettiin koko henkilöstölle. Kyselyyn vastasi 30 henkilöä eli noin puolet kaikista työntekijöistä. Sekä kysely että haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2013.
Puolet vastaajista koki Bonnier Publicationsin sisäisen viestinnän toimivan hyvin. 40 % puolestaan toivoi viestintäkanavien selkeämpää kohdentamista tietyille asioille, jolloin haluttu tieto olisi helpompi löytää. Kanavista kolme mieluisinta olivat kuukausittainen infolounas, tiimipalaverit sekä Facebookin kaltainen työyhteisöpalvelu Yammer, joista kaikki ovat osallistavia foorumeita. Vastaajat kertoivat haluavansa osallistua nykyistä enemmän mm. keskusteluihin omasta työnkuvasta sekä työpaikan yhteisistä toimintatavoista. Vastaajat osallistuisivat sisäiseen viestintään aktiivisemmin, jos he tuntisivat työtoverinsa sekä muiden osastojen toimenkuvat paremmin.
Työn tavoite saavutettiin hyvin. Vastaajien halu osallistua viestintään vastaa vallalla olevaa muutosta suomalaisen viestinnän kentässä: yhteinen keskustelu sekä vuorovaikutus korostuvat johdon yksipuolisen tiedottamisen sijaan. Bonnier Publications Oy lähtee kehittämään sisäistä viestintäänsä tämän tutkimuksen tulosten pohjalta.