Asiakastyytyväisyys menestystekijänä yrityksessä : Agrimarket Kokkola
Hautala, Tommi (2013)
Hautala, Tommi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412802
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys on tärkeä menestystekijä yritykselle. Se muodostuu useasta eri osasta. Tärkeimpiä siihen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa palvelun ja tuotteiden laatu, sekä niiden hinta. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat myös yksilö- ja tilannetekijät, jotka saattavat olla hyvinkin erilaisia eri tilanteissa ja erilaisten asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyys saavutetaan asiakaslähtöisellä toiminnalla ja palvelulla.
Työn tilaajana toimi Kokkolan Agrimarket. Kokkolan Agrimarket tarjoaa puutarhatuotteita, harraste-, lemmikkieläintarvikkeita, maatalouden tuotantotarvikkeita ja maataloustyökoneita, sekä niiden varaosia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä maatalousasiakkaat arvostavat ja mitkä ovat ne palvelun osa-alueet, jotka tuottavat eniten tyytyväisyyttä asiakkaiden keskuudessa. Maatalousasiakkaiden tyytyväisyyttä selvitettiin kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti Internetin välityksellä 409 maatalousasiakkaalle. Sähköpostiin lähetetty linkki ohjasi asiakkaat kyselyyn.
Vastauksia saatiin yhteensä 86 kappaletta ja tärkeimmiksi asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä nousivat henkilöstön asiantuntevuus ja tavoitettavuus. Kokkolan Agrimarketin henkilöstön asiantuntevuus ja tavoitettavuus arvioitiin erittäin hyväksi tai hyväksi. Myös myymälän sijainti, tilojen toimivuus, aukioloajat ja viihtyisyys tyydyttivät asiakkaita.
Työn tilaajana toimi Kokkolan Agrimarket. Kokkolan Agrimarket tarjoaa puutarhatuotteita, harraste-, lemmikkieläintarvikkeita, maatalouden tuotantotarvikkeita ja maataloustyökoneita, sekä niiden varaosia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä maatalousasiakkaat arvostavat ja mitkä ovat ne palvelun osa-alueet, jotka tuottavat eniten tyytyväisyyttä asiakkaiden keskuudessa. Maatalousasiakkaiden tyytyväisyyttä selvitettiin kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti Internetin välityksellä 409 maatalousasiakkaalle. Sähköpostiin lähetetty linkki ohjasi asiakkaat kyselyyn.
Vastauksia saatiin yhteensä 86 kappaletta ja tärkeimmiksi asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä nousivat henkilöstön asiantuntevuus ja tavoitettavuus. Kokkolan Agrimarketin henkilöstön asiantuntevuus ja tavoitettavuus arvioitiin erittäin hyväksi tai hyväksi. Myös myymälän sijainti, tilojen toimivuus, aukioloajat ja viihtyisyys tyydyttivät asiakkaita.