KESKISUOMALAISET NAISET URHEILUVAATTEIDEN KULUTTAJINA
Rantapuska, Suvi (2013)
Rantapuska, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli opinnäytetyön tekijän kiinnostus urheiluvaatetusta kohtaan. Lisäksi toimeksiantaja, Stadium Oy:n Jyväskylän toimipiste, halusi saada ajankohtaista tietoa asiakas-kunnastaan ja sen ostotottumuksista. Tutkimus päätettiin kohdentaa 18—60-vuotiaille naisille, jotka asuvat Keski-Suomessa. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat, ”mitkä asiat vaikuttavat keskisuomalaisten naisten urheilupukeutumiseen” ja ”millä perusteella keskisuomalaiset naiset valitsevat urheiluvaatteiden ostopaikan”.
Työn teoreettinen osuus käsitteli ostokäyttäytymistä suomalaisen naisen näkökulmasta, pukeu-tumisen sosiaalista merkitystä, urheiluvaatteen muotoutumista nykyiseen muotoonsa, urheilupukeutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä urheilumuotia ja -markkinoita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-kyselytutkimuksena. Tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella 11.3.2013–4.4.2013, ja vastaajia saatiin 148.
Tutkimuksessa selvitettiin keskisuomalaisten naisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä ja niiden välisiä merkitsevyyseroja, ja saatiin selville uutta tietoa keskisuomalaisten naisten ostokäyttäytymisestä ja – tottumuksista. Tulokset kertovat, että keskisuomalaiset naiset arvostavat urheiluvaatteen ominaisuuksista eniten käyttömukavuutta. Myös hyvää istuvuutta ja laatua pidetään ostopäätöksen kannalta tärkeinä ominaisuuksina. Urheiluvaatteen ostopaikka puolestaan valitaan useimmiten valikoiman ja hintatason perusteella.
Stadium Oy voi hyödyntää tutkimustuloksia asiakaspalvelunsa kehittämisessä.
Työn teoreettinen osuus käsitteli ostokäyttäytymistä suomalaisen naisen näkökulmasta, pukeu-tumisen sosiaalista merkitystä, urheiluvaatteen muotoutumista nykyiseen muotoonsa, urheilupukeutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä urheilumuotia ja -markkinoita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-kyselytutkimuksena. Tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella 11.3.2013–4.4.2013, ja vastaajia saatiin 148.
Tutkimuksessa selvitettiin keskisuomalaisten naisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä ja niiden välisiä merkitsevyyseroja, ja saatiin selville uutta tietoa keskisuomalaisten naisten ostokäyttäytymisestä ja – tottumuksista. Tulokset kertovat, että keskisuomalaiset naiset arvostavat urheiluvaatteen ominaisuuksista eniten käyttömukavuutta. Myös hyvää istuvuutta ja laatua pidetään ostopäätöksen kannalta tärkeinä ominaisuuksina. Urheiluvaatteen ostopaikka puolestaan valitaan useimmiten valikoiman ja hintatason perusteella.
Stadium Oy voi hyödyntää tutkimustuloksia asiakaspalvelunsa kehittämisessä.