Internationalizing to United States : the motives and market entry mode choices of Finnish biotechnology companies
Kaitazis, Nicoleta (2013)
Kaitazis, Nicoleta
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412763
Tiivistelmä
Bioteknologia on Suomen kasvavin ala, jonka kehitys on povattu vaikuttavan Suomen bruttokansantuotteeseen suurissa määrin tulevaisuudessa. Kuitenkin Suomen markkinat ovat pienet, jotta bioteknologian yritykset voisivat täällä menestyä. Yhdysvallat on bioteknologia-alan suurin markkina-alue, jossa sijaitsee alan suurimmat yritykset sekä myöskin valtaosa asiakkaista. Sen seurauksena myös moni suomalaisyritys on kansainvälistynyt sinne.
Erilaisia teorioita kansainvälistymisestä on monta. Yksi klassisimmista teorioista on Uppsalan kansainvälistymismalli, jossa yritys aloittaa kansainvälistymisen naapurimaista ja siirtyy siitä vähitellen kauemmas yhä haastavimpiin maihin ensin epäsäännöllisellä viennillä ja kasvaessaan jopa oman tuotannon aloittaminen kohdemaassa. Verkostoitumismallissa puolestaan yritys kansainvälistyy kansainvälisen verkostonsa kautta. Born Globals – konsepti on nykyajalle sopiva kansainvälistymismalli, jossa yritys aloittaa kansainvälisen liiketoimintansa heti tai hyvin pian yrityksen perustamisen jälkeen. Internetin ja nykyaikaisen infrastruktuurin myötä jopa pienetkin yritykset pystyvät toimimaan globaalisti.
Kansainvälistymisen taustalla voi olla joko reaktiivisia tai proaktiivisia motiiveita. Myös marko-, meso-, mikro ja millimikrotekijät vaikuttavat kansainvälistymiseen.
Yritys voi kansainvälistyä uusiin markkinoihin monella eri tavalla. Mahdolliset operaatiomuodot voidaan luokitella tarvittavien resurssien ja sitoutumisen perusteella. Vaihtoehtoina on epäsuora vienti, suora vienti, välitön vienti ja omat tuotantoyksiköt.
Tämän opinnäytetyön pääasiallisen tarkoitus on tarjota tietoa suomalaisten bioteknologiayritysten kansainvälistymisen motiiveista ja operaatiomuotovalinnoista Yhdysvalloissa. Työni kohdeyrityksinä käytettiin kolmea pientä turkulaista bioteknologianyritystä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että suomalaiset bioteknologiayritykset kansainvälistyvät kotimaan markkinoiden pienuuden takia. Suurin motivaattori on, että kaikki potenttiaaliset asiakkaat ovat ulkomailla. Tutkimuksen perusteella suomalaiset bioteknologiayritykset kansainvälistyvät Yhdysvaltoihin käyttäen hyvin erilaisia operaatiomuotoja, vaihdellen suorasta viennistä oman toimipisteen rakentamiseen Yhdysvalloissa.
Erilaisia teorioita kansainvälistymisestä on monta. Yksi klassisimmista teorioista on Uppsalan kansainvälistymismalli, jossa yritys aloittaa kansainvälistymisen naapurimaista ja siirtyy siitä vähitellen kauemmas yhä haastavimpiin maihin ensin epäsäännöllisellä viennillä ja kasvaessaan jopa oman tuotannon aloittaminen kohdemaassa. Verkostoitumismallissa puolestaan yritys kansainvälistyy kansainvälisen verkostonsa kautta. Born Globals – konsepti on nykyajalle sopiva kansainvälistymismalli, jossa yritys aloittaa kansainvälisen liiketoimintansa heti tai hyvin pian yrityksen perustamisen jälkeen. Internetin ja nykyaikaisen infrastruktuurin myötä jopa pienetkin yritykset pystyvät toimimaan globaalisti.
Kansainvälistymisen taustalla voi olla joko reaktiivisia tai proaktiivisia motiiveita. Myös marko-, meso-, mikro ja millimikrotekijät vaikuttavat kansainvälistymiseen.
Yritys voi kansainvälistyä uusiin markkinoihin monella eri tavalla. Mahdolliset operaatiomuodot voidaan luokitella tarvittavien resurssien ja sitoutumisen perusteella. Vaihtoehtoina on epäsuora vienti, suora vienti, välitön vienti ja omat tuotantoyksiköt.
Tämän opinnäytetyön pääasiallisen tarkoitus on tarjota tietoa suomalaisten bioteknologiayritysten kansainvälistymisen motiiveista ja operaatiomuotovalinnoista Yhdysvalloissa. Työni kohdeyrityksinä käytettiin kolmea pientä turkulaista bioteknologianyritystä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että suomalaiset bioteknologiayritykset kansainvälistyvät kotimaan markkinoiden pienuuden takia. Suurin motivaattori on, että kaikki potenttiaaliset asiakkaat ovat ulkomailla. Tutkimuksen perusteella suomalaiset bioteknologiayritykset kansainvälistyvät Yhdysvaltoihin käyttäen hyvin erilaisia operaatiomuotoja, vaihdellen suorasta viennistä oman toimipisteen rakentamiseen Yhdysvalloissa.