Palvelun tuotteistaminen Case: Mainostoimisto Design Kumina
Metsovuori, Sanja (2013)
Metsovuori, Sanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312661
Tiivistelmä
Tuotteistamalla palvelusta saadaan menestyvä tuote, jota on helppo markkinoida ja myydä. Tuotteistaminen luo kilpailuetua, sillä sen avulla pystytään tehostamaan yksittäisiä palveluita ja yrityksen sisäisiä prosesseja tuotannollisempaan suuntaan. Erityisesti itsenäiset palveluyrittäjät hyötyvät tuotteistamisesta ja siksi palveluyrittäjälle on tärkeää ymmärtää tuotteistuksen merkitys sekä peruselementit.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Lahdessa toimiva mainostoimisto Design Kumina, joka tarjoaa palveluita graafisen suunnittelun, verkkosivustojen, painotöiden taittamisen ja ulkoasujen suunnittelun osaamisalueilla. Kehitystyön tarkoitus on tuotteistaa yrityksen Kumina Web -palvelu, jossa suunnitellaan ja toteutetaan asiakkaalle verkkosivut, ja sen lisäksi luoda myynnin, prosessien tehostamisen sekä markkinoinnin tueksi palvelusta tuotekuvaus ja asiakkaan opas.
Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämisprojekti. Teoriaosuudessa keskitytään tuotteistuksen pääpiirteisiin, hyötyihin, prosessiin ja kannattavuuteen. Loppupuolella esitellään yrityksen kanssa toteutettuja kehitystoimenpiteitä sekä tuotteistuksen konkreettisin osuus, Kumina Web - Tilaajan Opas. Opinnäytetyön empiirinen osuus syntyi käytännön kehitystyönä, joka suoritettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa aivoriihien ja palaverien avulla.
Kehittämisprojektin lopputyönä syntyi ensimmäinen versio Kumina Web –palvelun tilaajan oppaasta, joka helpottaa palvelun markkinointia, toimii laajana tuotekuvauksena sekä madaltaa asiakkaan ostopäätöksentekoa. Palvelun yksityiskohtainen läpikäyminen toi esille myös muita kehittämisen kohteita. Palvelua tullaan jatkossa kehittämään myyjän oppaalla, jota voidaan käyttää yrityksessä palvelua myytäessä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Lahdessa toimiva mainostoimisto Design Kumina, joka tarjoaa palveluita graafisen suunnittelun, verkkosivustojen, painotöiden taittamisen ja ulkoasujen suunnittelun osaamisalueilla. Kehitystyön tarkoitus on tuotteistaa yrityksen Kumina Web -palvelu, jossa suunnitellaan ja toteutetaan asiakkaalle verkkosivut, ja sen lisäksi luoda myynnin, prosessien tehostamisen sekä markkinoinnin tueksi palvelusta tuotekuvaus ja asiakkaan opas.
Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämisprojekti. Teoriaosuudessa keskitytään tuotteistuksen pääpiirteisiin, hyötyihin, prosessiin ja kannattavuuteen. Loppupuolella esitellään yrityksen kanssa toteutettuja kehitystoimenpiteitä sekä tuotteistuksen konkreettisin osuus, Kumina Web - Tilaajan Opas. Opinnäytetyön empiirinen osuus syntyi käytännön kehitystyönä, joka suoritettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa aivoriihien ja palaverien avulla.
Kehittämisprojektin lopputyönä syntyi ensimmäinen versio Kumina Web –palvelun tilaajan oppaasta, joka helpottaa palvelun markkinointia, toimii laajana tuotekuvauksena sekä madaltaa asiakkaan ostopäätöksentekoa. Palvelun yksityiskohtainen läpikäyminen toi esille myös muita kehittämisen kohteita. Palvelua tullaan jatkossa kehittämään myyjän oppaalla, jota voidaan käyttää yrityksessä palvelua myytäessä.