Selvitys pienten verkkokauppojen logistiikkapalvelujen tarpeista - Case: Schenker Cargo Oy
Jokinen, Jesse; Annala, Antti (2013)
Jokinen, Jesse
Annala, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312659
Tiivistelmä
Verkko-ostaminen on jatkuvassa nousussa ja verkkokaupat ovat palveluntarjoajien keskuudessa entistä kiinnostavammassa asemassa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä pienet verkkokaupat haluavat logistiikkapalveluilta. Työssä tutkitaan pienten verkkokauppojen ongelmia, tarpeita sekä odotuksia koskien logistiikkapalveluita. Tutkimukseen kuuluu myös kartoitus siitä, ovatko verkkokaupat halukkaita toimintansa kansainvälistämiseen kustannustehokkaan logistiikan avulla. Tutkimuksen toimeksiantaja on Schenker Cargo Oy, joka haluaa kehittää verkkokaupoille suunnattuja palvelujaan asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan tutkimuksen ymmärtämisen kannalta oleellisia asioita. Teoriaosuus käsittelee logistiikkaa, verkkokaupan toimintaa, logistiikan merkitystä verkkokaupalle, verkkokaupan kansainvälistymistä, asiakaslähtöisyyttä sekä asiakastarvetta.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa opinnäytetyön toimeksiantajaa tuntemaan uutta asiakasryhmää sekä kehittämään palveluitaan asiakaslähtöisesti. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää vastaajien tarpeita sekä tuoda ilmi kehitysideoita ja kokemuksia, joten kyselytutkimus toteutettiin avoimin kysymyksin. Tutkimusongelmaksi muotoutui ”Mitä pienet verkkokaupat haluavat logistiikkapalveluilta?”. Kysely on toteutettu sähköpostikyselynä yhteistyökumppanin kautta ja vastauksia saatiin yhteensä 75.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee hyvin pienten verkkokauppojen kohtaamia ongelmia sekä tarpeita logistiikkapalveluiden suhteen. Tuloksista nähdään, että hinnoittelu, kokonaisvaltaisten palveluiden tuottaminen sekä ymmärrettävyyden parantaminen ovat asioita, joita kohtaan verkkokaupoilla on eniten tarpeita sekä kehitystoivomuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan tutkimuksen ymmärtämisen kannalta oleellisia asioita. Teoriaosuus käsittelee logistiikkaa, verkkokaupan toimintaa, logistiikan merkitystä verkkokaupalle, verkkokaupan kansainvälistymistä, asiakaslähtöisyyttä sekä asiakastarvetta.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa opinnäytetyön toimeksiantajaa tuntemaan uutta asiakasryhmää sekä kehittämään palveluitaan asiakaslähtöisesti. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää vastaajien tarpeita sekä tuoda ilmi kehitysideoita ja kokemuksia, joten kyselytutkimus toteutettiin avoimin kysymyksin. Tutkimusongelmaksi muotoutui ”Mitä pienet verkkokaupat haluavat logistiikkapalveluilta?”. Kysely on toteutettu sähköpostikyselynä yhteistyökumppanin kautta ja vastauksia saatiin yhteensä 75.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee hyvin pienten verkkokauppojen kohtaamia ongelmia sekä tarpeita logistiikkapalveluiden suhteen. Tuloksista nähdään, että hinnoittelu, kokonaisvaltaisten palveluiden tuottaminen sekä ymmärrettävyyden parantaminen ovat asioita, joita kohtaan verkkokaupoilla on eniten tarpeita sekä kehitystoivomuksia.