Kunnan varhaiskasvatussuunnitelma varhaiskasvatuksen kokonaisarkkitehtuurityössä
Nevia, Sari (2013)
Nevia, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312640
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia ja mallintaa kunnan varhaiskasvatussuunnitelmissa esiintyviä varhaiskasvatuksen perusrakenteita kuten prosesseja, tietoja ja tietojärjestelmiä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen kokonaisarkkitehtuurista sekä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksen toiminnassa.
Tutkimuksen kohteena oleva ilmiö on ajankohtainen, sillä monissa julkisen hallinnon organisaatioissa kokonaisarkkitehtuurityö, joka syksystä 2011 on tullut lakisääteiseksi julkisen hallinnon viranomaisille, on vasta alkamassa.
Tutkimus toteutettiin kolmen kunnan varhaiskasvatussuunnitelmiin perustuvana tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa luotiin varhaiskasvatussuunnitelmissa esiintyvien rakenteiden perusteella varhaiskasvatuksen kokonaisarkkitehtuurin toiminta- ja tietojärjestelmäarkkiteh-tuurinäkökulmia yhdistävät käsitetason nyky- ja tavoitetilan mallit. Tietojärjestelmäpalveluita kuvattiin lähinnä tavoitetilan malliin kehitystarpeiden ja varhaiskasvatukseen toteutettujen tietojärjestelmien kehityshankkeiden kuvausten perusteella.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatussuunnitelmissa olevat sanalliset kuvaukset toiminnasta ja sen rakenteista auttavat varhaiskasvatuksen kokonaisarkkitehtuurikuvauksien tekemisessä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteella kuvattu kokonaisarkkitehtuurimalli auttaa ymmärtämään varhaiskasvatuksen rakenteiden kokonaisuutta ja tietojärjestelmäpalveluiden suhdetta varhaiskasvatuksen toimintaan ja helpottaa varhaiskasvatuksen ja tietohallinnon toimijoiden välistä vuorovaikutusta.
Tutkimuksen kohteena oleva ilmiö on ajankohtainen, sillä monissa julkisen hallinnon organisaatioissa kokonaisarkkitehtuurityö, joka syksystä 2011 on tullut lakisääteiseksi julkisen hallinnon viranomaisille, on vasta alkamassa.
Tutkimus toteutettiin kolmen kunnan varhaiskasvatussuunnitelmiin perustuvana tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa luotiin varhaiskasvatussuunnitelmissa esiintyvien rakenteiden perusteella varhaiskasvatuksen kokonaisarkkitehtuurin toiminta- ja tietojärjestelmäarkkiteh-tuurinäkökulmia yhdistävät käsitetason nyky- ja tavoitetilan mallit. Tietojärjestelmäpalveluita kuvattiin lähinnä tavoitetilan malliin kehitystarpeiden ja varhaiskasvatukseen toteutettujen tietojärjestelmien kehityshankkeiden kuvausten perusteella.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatussuunnitelmissa olevat sanalliset kuvaukset toiminnasta ja sen rakenteista auttavat varhaiskasvatuksen kokonaisarkkitehtuurikuvauksien tekemisessä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteella kuvattu kokonaisarkkitehtuurimalli auttaa ymmärtämään varhaiskasvatuksen rakenteiden kokonaisuutta ja tietojärjestelmäpalveluiden suhdetta varhaiskasvatuksen toimintaan ja helpottaa varhaiskasvatuksen ja tietohallinnon toimijoiden välistä vuorovaikutusta.