Ajoneuvon toteutus Unreal Development Kit -pelimoottorille
Virkkunen, Pekka (2013)
Virkkunen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312636
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin pelattava ajoneuvo Unreal Development Kit –pelimoottorille. Tavoitteena oli tutkia, mitä työvaiheita ajoneuvon luomisessa reaaliaikaiselle pelimoottorille tarvitaan ja mitä niissä tulee ottaa huomioon. Opinnäytetyön käytönnönosuuden tulos on nelirenkainen ajoneuvo, jonka katolla on ase.
Opinnäytetyössä käytetyt ohjelmat olivat 3ds Max 2011 mallinnukseen, Adobe Photoshop CS5 tekstuurien luontiin ja muokkaukseen ja Unreal Development Kit (versio 2012-05) pelattavan ajoneuvon toteuttamiseen.
Opinnäytetyössä keskitytään enemmän Unreal Development Kitissä tehtäviin työvaiheisiin, joista oli puutteellisesti löydettävissä tietoa pelimoottorin kehittäjän Epic Gamesin sivustoilla. Työvaiheisiin kuuluu tiedostojen tuonti UDK:hon, materiaalien ja fysiikka- ja animaatiotiedostojen luonti sekä kooditiedostojen muokkaus valmiista koodeista. 3ds Maxin työvaiheista käydään läpi lähinnä luiden asettelu ja skinnaus, vahinkomallin luonti morph targettia käyttäen ja mallin exporttaus actorX-plugilla. Tarkoituksena oli myös koota tästä työstä opas pelattavan ajoneuvon luonnista kiinnostuneille.
Saavutin työn alkuvaiheessa asettamani tavoitteet, vaikkakin kirjoitusvaihe vei odotettua enemmän aikaa. Lopputuotoksesta löytyy liitteenä video, jossa tulee esille ajoneuvon eri ominaisuuksia, kuten ajoneuvon aseella ampuminen ja ajoneuvon tuhoutuminen. Lisäksi liittenä on ajoneuvon UPK-tiedosto, joka sisältää kaikki UDK:ssa luodut ajoneuvon tiedotot sekä tarvittavat kooditiedostot ajoneuvolle.
Opinnäytetyössä käytetyt ohjelmat olivat 3ds Max 2011 mallinnukseen, Adobe Photoshop CS5 tekstuurien luontiin ja muokkaukseen ja Unreal Development Kit (versio 2012-05) pelattavan ajoneuvon toteuttamiseen.
Opinnäytetyössä keskitytään enemmän Unreal Development Kitissä tehtäviin työvaiheisiin, joista oli puutteellisesti löydettävissä tietoa pelimoottorin kehittäjän Epic Gamesin sivustoilla. Työvaiheisiin kuuluu tiedostojen tuonti UDK:hon, materiaalien ja fysiikka- ja animaatiotiedostojen luonti sekä kooditiedostojen muokkaus valmiista koodeista. 3ds Maxin työvaiheista käydään läpi lähinnä luiden asettelu ja skinnaus, vahinkomallin luonti morph targettia käyttäen ja mallin exporttaus actorX-plugilla. Tarkoituksena oli myös koota tästä työstä opas pelattavan ajoneuvon luonnista kiinnostuneille.
Saavutin työn alkuvaiheessa asettamani tavoitteet, vaikkakin kirjoitusvaihe vei odotettua enemmän aikaa. Lopputuotoksesta löytyy liitteenä video, jossa tulee esille ajoneuvon eri ominaisuuksia, kuten ajoneuvon aseella ampuminen ja ajoneuvon tuhoutuminen. Lisäksi liittenä on ajoneuvon UPK-tiedosto, joka sisältää kaikki UDK:ssa luodut ajoneuvon tiedotot sekä tarvittavat kooditiedostot ajoneuvolle.