Kasvatuskumppanuus ja kiusaaminen : kodin ja ammattikasvattajien välinen yhteistyö prevention ja intervention välineenä
Korell, Sanna (2013)
Korell, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312593
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten kasvatuskumppanuusmalli on nivellettävissä varhaiskasvatuksesta perusopetukseen kodin ja koulun välisen yhteistyön malliksi ja miten se toimii ennaltaehkäisyn ja puuttumisen välineenä kiusaamistapauksissa. Työni keskeisenä tavoitteena oli tuottaa tietoa kasvatuskumppanuudesta ennaltaehkäisyn ja puuttumisen välineenä lasten välisessä kiusaamisessa. Opinnäytetyössä oli kasvatuskumppanuusnäkökulman lisäksi sosiologista kehittämisnäkökulmaa. Opinnäytetyöni perustuu systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimusaineistona käytettiin tutkimustuloksia 2000-luvulla Suomessa toteutetuista kymmenestä lasten ja nuorten hyvinvointia edistävästä hankkeesta sekä kymmenestä väitöskirjasta. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää 1) kasvatuskumppanuuden ja kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutumista sekä kasvatuskumppanuuden niveltämistä varhaiskasvatuksesta perusope-tukseen estävät ja edistävät tekijät 2) lasten välisen keskinäisen kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja puuttumista estävät ja edistävät tekijät sekä kasvatuskumppanuuden ja kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisuuksia ennaltaehkäisyn ja puuttumisen välineenä kiu-saamisessa. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan kasvatuskumppanuusmalli on siirrettävissä perusopetukseen. Tämä vaatii ajattelu-tapojen muutosta ja käsitteen merkityksen syvällistä pohdintaa, jonka jälkeen seuraa käytännön organisointi. Tuloksissa korostuu kasvatuskumppanuuskoulutuksen tärkeys ja yhteisen ajan merkitys luottamussuhteen muodostumiselle. Lähtökohtana kiusaamisen vähentämiselle on kiusaamisongelman tiedostaminen ja tunnustaminen. Kiusaamisen ennaltaehkäisevä työ alkaa siitä, kun yhteisön eri toimijat, eli varhaiskasvattajat, opettajat, koulun henkilökunta, oppilaat ja huoltajat, keskustelevat ja luovat yhteisen ymmärryksen siitä, mitä kiusaaminen on ja miten siihen puututaan. Yhteistyön toimivuutta edistää se, että kumpikin osapuoli, niin koti, päivähoito kuin koulu, kunnioittaa ja arvostaa toistensa näkemyksiä ja tiedostaa mahdollisuutensa vaikuttaa kiusaamisen vähentämiseen. Luottamuksellinen ilmapiiri vanhempien ja ammattikasvattajien välillä antaa tilaisuuden keskustella myös instituutioon liittyvistä ongelmakohdista, kuten kiusaaminen. Kasvatuskumppanuus on toimiva väline koulukiusaamista vastaan. Vastuu aloitteellisuudesta yhteistyön kehittämisessä sekä kiusaamiseen puuttumisessa on päivähoidolla ja koululla.