COLLABORATION, COMPLEXITIES AND COMRADERY : Recording artists' perceptions and preparedness on recording contracts
Klemola, Mikko (2013)
Klemola, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312561
Tiivistelmä
Nykyisellä digitaalisella aikakaudella on ollut merkittävä vaikutus ääniteteollisuuteen. Tämän kartoittavan kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli valottaa suomalaisten levyttävien artistien käsityksiä levytyssopimusten merkityksestä nykypäivänä sekä heidän valmiuksiaan sopimusten käsittelyyn. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään miten tärkeänä artistit näkevät levytyssopimuksen solmimisen, millaiset valmiudet heillä on sopimusneuvotteluihin saavuttaessa, sekä millaisia näkemyksiä heillä on levytyssopimusten mahdollisista seurauksista.
Teoreettinen tieto ääniteteollisuudesta, tekijänoikeuslainsäädännöstä, Suomen sopimusoikeudesta, sekä levytyssopimuksista antoivat suuntaa tutkimuksen empiiriselle osiolle. Tutkija toteutti yksittäiset teemahaastattelut kolmen suomalaisen, eri levy-yhtiöille levyttävän artistin kanssa maaliskuussa 2013. Haastatteluista saatu tieto analysoitiin haastattelukohtaisesti ja toisiinsa verraten yhteneväisten ja poikkeavien teemojen löytämiseksi artistien vastauksista.
Tutkimustulokset osoittivat levytyssopimusten säilyttäneen merkityksensä nykypäivän artisteille. Haastatellut artistit olivat solmineet levytyssopimuksen, sillä sopimusta seuraava levy-yhtiön tuki mahdollistaa heille paremman keskittymisen luovaan prosessiin. Tutkimus osoitti haastatelluilla artisteilla esiintyvän aukkoja sopimuksiin ja liiketoimintaan liittyvien asioiden tiedoissa ja ymmärryksessä. Toisaalta artistit eivät osoittaneet suurta huolestuneisuutta tai aktiivisuutta edellä mainittuihin asioihin perehtymisen suhteen. Liiketoiminnalliset asiat nähtiin toissijaisina musiikin luomisen ja esilletuomisen mahdollisuuteen verrattuna. Haastateltavien ensisijaisina tiedonlähteinä sopimusneuvotteluihin valmistauduttaessa toimivat muut artistit ja heidän kokemuksensa.
Ääniteteollisuutta ja liiketoimintaa käsittelevän opetuksen lisääminen musiikinopiskelijoiden opinto-ohjelmaan vahvistaisi faktuaalisen tiedon osuutta artistien keskuudessa. Jatkotutkimus suuremmalla otannalla on tarpeellinen laajemman ymmärryksen saavuttamiseksi ilmiöstä.
Teoreettinen tieto ääniteteollisuudesta, tekijänoikeuslainsäädännöstä, Suomen sopimusoikeudesta, sekä levytyssopimuksista antoivat suuntaa tutkimuksen empiiriselle osiolle. Tutkija toteutti yksittäiset teemahaastattelut kolmen suomalaisen, eri levy-yhtiöille levyttävän artistin kanssa maaliskuussa 2013. Haastatteluista saatu tieto analysoitiin haastattelukohtaisesti ja toisiinsa verraten yhteneväisten ja poikkeavien teemojen löytämiseksi artistien vastauksista.
Tutkimustulokset osoittivat levytyssopimusten säilyttäneen merkityksensä nykypäivän artisteille. Haastatellut artistit olivat solmineet levytyssopimuksen, sillä sopimusta seuraava levy-yhtiön tuki mahdollistaa heille paremman keskittymisen luovaan prosessiin. Tutkimus osoitti haastatelluilla artisteilla esiintyvän aukkoja sopimuksiin ja liiketoimintaan liittyvien asioiden tiedoissa ja ymmärryksessä. Toisaalta artistit eivät osoittaneet suurta huolestuneisuutta tai aktiivisuutta edellä mainittuihin asioihin perehtymisen suhteen. Liiketoiminnalliset asiat nähtiin toissijaisina musiikin luomisen ja esilletuomisen mahdollisuuteen verrattuna. Haastateltavien ensisijaisina tiedonlähteinä sopimusneuvotteluihin valmistauduttaessa toimivat muut artistit ja heidän kokemuksensa.
Ääniteteollisuutta ja liiketoimintaa käsittelevän opetuksen lisääminen musiikinopiskelijoiden opinto-ohjelmaan vahvistaisi faktuaalisen tiedon osuutta artistien keskuudessa. Jatkotutkimus suuremmalla otannalla on tarpeellinen laajemman ymmärryksen saavuttamiseksi ilmiöstä.