Henkilöstövuokrausyritys Shake Inn Oy:n markkinoinnin suunnittelu
Vertiö, Kati; Lehola, Kyllike (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vertiö, Kati
Lehola, Kyllike
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ravintola-alalla toimivalle henkilöstövuokrausyritys Shake Inn Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointia ja luoda markkinointisuunnitelma, joka antaa valmiudet markkinoinnin suunnitelmalliseen toteuttamiseen. Tarve markkinointisuunnitelman luomiselle on ajankohtainen, koska toimeksiantajan tavoitteena on laajentaa toimintaansa ja tehostaa näkyvyyttä markkinoilla. Yrityksellä ei ole aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa.
Työn tarkoituksena on hankkia yritykselle relevanttia tietoa markkinoista, markkinoilla toimivista kilpailijoista ja kohderyhmistä. Näiden tietojen avulla yritykselle kehitetään markkinointistrategia ja sitä toteuttava markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on parantaa yrityksen asiakasvolyymiä, markkina-asemaa ja yrityskuvaa. Toimeksiantaja on ollut mukana markkinoinnin strategian ja tavoitteiden määrittelemisessä, jonka pohjalta markkinointisuunnitelma on laadittu. Markkinointisuunnitelmassa on lisäksi käytetty tekijöiden omaa ideointia´ja ehdotelmia, joiden lopullinen hyödyntäminen käytännössä on toimeksiantajan päätettävissä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se muodostuu kahdesta erillisestä osasta, joita ovat viitekehys eli teoreettinen osa ja työn tuotos eli markkinointisuunnitelma Shake Inn Oy:lle. Markkinointisuunnitelma käsitellään opinnäytetyössä kokonaisuudessaan mitään osa-aluetta rajaamatta. Lisäksi työn sivullisena tuotoksena syntyi yritykselle räätälöity opas messuille osallistumiseen, sillä se on vahvasti osana yrityksen markkinointistrategiaa ja – tavoitteita. Viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin käsitteitä, tapahtumamarkkinointia, messutoimintaa ja markkinointisuunnittelua teoreettisesta näkökulmasta. Viitekehyksen lähteenä käytettiin ja markkinointisuunnitelman laatimiseen käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta, erilaisia markkinatutkimuksia ja sähköisiä lähteitä sekä toimeksiantajan haastatteluita.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään kattava markkinointisuunnitelma ja opas onnistuneen messutapahtuman järjestämiseen toimeksiantajayritykselle. Markkinointisuunnitelmassa esitetään budjetoitu vuosisuunnitelma yrityksen markkinoinnin käytännön toimenpiteistä. Markkinointisuunnitelma antaa yritykselle arvokasta tietoa markkinoiden tilanteesta sekä valmiudet ja ideoita markkinoinnin kehittämiseen. Messuopas on käytännönläheinen ohjeistus helpottamaan yrityksen toimintaa messuilla osana markkinointia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi useita kehittämisehdotuksia yrityksen markkinoinnin täydentämiseksi. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle valmiin kokonaisuuden tehokkaan markkinoinnin aloittamiseksi.
Työn tarkoituksena on hankkia yritykselle relevanttia tietoa markkinoista, markkinoilla toimivista kilpailijoista ja kohderyhmistä. Näiden tietojen avulla yritykselle kehitetään markkinointistrategia ja sitä toteuttava markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on parantaa yrityksen asiakasvolyymiä, markkina-asemaa ja yrityskuvaa. Toimeksiantaja on ollut mukana markkinoinnin strategian ja tavoitteiden määrittelemisessä, jonka pohjalta markkinointisuunnitelma on laadittu. Markkinointisuunnitelmassa on lisäksi käytetty tekijöiden omaa ideointia´ja ehdotelmia, joiden lopullinen hyödyntäminen käytännössä on toimeksiantajan päätettävissä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se muodostuu kahdesta erillisestä osasta, joita ovat viitekehys eli teoreettinen osa ja työn tuotos eli markkinointisuunnitelma Shake Inn Oy:lle. Markkinointisuunnitelma käsitellään opinnäytetyössä kokonaisuudessaan mitään osa-aluetta rajaamatta. Lisäksi työn sivullisena tuotoksena syntyi yritykselle räätälöity opas messuille osallistumiseen, sillä se on vahvasti osana yrityksen markkinointistrategiaa ja – tavoitteita. Viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin käsitteitä, tapahtumamarkkinointia, messutoimintaa ja markkinointisuunnittelua teoreettisesta näkökulmasta. Viitekehyksen lähteenä käytettiin ja markkinointisuunnitelman laatimiseen käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta, erilaisia markkinatutkimuksia ja sähköisiä lähteitä sekä toimeksiantajan haastatteluita.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään kattava markkinointisuunnitelma ja opas onnistuneen messutapahtuman järjestämiseen toimeksiantajayritykselle. Markkinointisuunnitelmassa esitetään budjetoitu vuosisuunnitelma yrityksen markkinoinnin käytännön toimenpiteistä. Markkinointisuunnitelma antaa yritykselle arvokasta tietoa markkinoiden tilanteesta sekä valmiudet ja ideoita markkinoinnin kehittämiseen. Messuopas on käytännönläheinen ohjeistus helpottamaan yrityksen toimintaa messuilla osana markkinointia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi useita kehittämisehdotuksia yrityksen markkinoinnin täydentämiseksi. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle valmiin kokonaisuuden tehokkaan markkinoinnin aloittamiseksi.