Asiointi- ja ostokäyttäytymistutkimus : Seinäjoen Urheilukeskus Oy, Supersport
Myllykoski, Tuomas (2013)
Myllykoski, Tuomas
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää urheiluvälineliikkeen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Toisena tavoitteena oli tehdä tutkimus urheiluvälineliikkeen asiakkaille. Viimeisenä tavoitteena oli selvittää, miksi ei-asiakkaat eivät asioi Supersportissa. Työn toimeksiantajana oli Seinäjoen Urheilukeskus Oy eli tunnetummin Supersport.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Eri aihealueita käytiin lävitse, joita olivat: Kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen, kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät, ostopaikan valintaperusteet, ostopäätöksen tekeminen, ostajatyyppien esittely sekä uskollisen asiakkaan ominaisuuksista kertoen.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin yli 18-vuotiaille Seinäjoen talousalueella asioiville kuluttajille. Vastauksia ei ollut kovin helppo saada, eikä Supersportin ei- asiakkaita ollut helppo löytää, mikä tietysti on yrityksen kannalta hyvä asia, koska lähes kaikki vastanneet asioivat siellä edes jonkin verran.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Supersport on markkinajohtaja Seinäjoen alueella. Tyypillisimmin kuluttajat ostavat urheiluliikkeestä vaatteita. Ostopaikan valintakriteereistä tärkeimmät olivat tuotevalikoima, hintataso ja riittävä kokovalikoima.
Syy siihen miksi jotkin kuluttajat valitsevat kilpailevan liikkeen Supersportin sijaan oli selkeimmin hintataso. Kanta-asiakasetujen puuttumista ei koettu aivan merkittävimpien syiden joukkoon, joten tällä kyseisellä toimialalla näyttäisi pärjäävän hyvin vaikka kanta-asiakasedut puuttuvatkin, joten jäsenetukorttien ym. merkitys ei vielä ole kovin merkittävä tällä alalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Eri aihealueita käytiin lävitse, joita olivat: Kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen, kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät, ostopaikan valintaperusteet, ostopäätöksen tekeminen, ostajatyyppien esittely sekä uskollisen asiakkaan ominaisuuksista kertoen.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin yli 18-vuotiaille Seinäjoen talousalueella asioiville kuluttajille. Vastauksia ei ollut kovin helppo saada, eikä Supersportin ei- asiakkaita ollut helppo löytää, mikä tietysti on yrityksen kannalta hyvä asia, koska lähes kaikki vastanneet asioivat siellä edes jonkin verran.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Supersport on markkinajohtaja Seinäjoen alueella. Tyypillisimmin kuluttajat ostavat urheiluliikkeestä vaatteita. Ostopaikan valintakriteereistä tärkeimmät olivat tuotevalikoima, hintataso ja riittävä kokovalikoima.
Syy siihen miksi jotkin kuluttajat valitsevat kilpailevan liikkeen Supersportin sijaan oli selkeimmin hintataso. Kanta-asiakasetujen puuttumista ei koettu aivan merkittävimpien syiden joukkoon, joten tällä kyseisellä toimialalla näyttäisi pärjäävän hyvin vaikka kanta-asiakasedut puuttuvatkin, joten jäsenetukorttien ym. merkitys ei vielä ole kovin merkittävä tällä alalla.