Metropolia Ammattikorkeakoulun sähkötekniikan oppimisympäristön uudistaminen
Ovaska, Tomi (2013)
Ovaska, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312424
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin uudistus Metropolia Ammattikorkeakoulun sähkötekniikan nykyiseen oppimisympäristöön Albertinkatu 40–42 -toimipisteeseen. Työssä suunniteltiin myös, miltä sähkötekniikan oppimisympäristö näyttää tulevaisuudessa sen uusissa tiloissa. Tulevaisuuteen katsottiin, koska Metropolia keskittää opetuksen neljään cam-pukseen ja näin opetus Albertinkadun toimipisteessä loppuu.
Oppimisympäristön uudistaminen aloitettiin palaverilla Metropolia Ammattikorkeakoulun opettajien kanssa. Tässä palaverissä saatiin työhön suunta ja asiat, jotka työn tulee sisältää.
Uudistuksessa perehdyttiin aluksi sähkötekniikan nykyiseen oppimisympäristöön Albertinkatu 40–42 -toimipisteessä. Selvitettiin, mitä hyvää nykyisessä oppimisympäristössä on ja mitä tulee kehittää. Tämän jälkeen katsottiin tulevaisuuteen ja ideoitiin, miltä Metropolian sähkötekniikan tulevaisuuden oppimisympäristö näyttää, ja käytiin läpi, mitä hankintoja uudistus edellyttää. Ideoinnissa otettiin huomioon muuttuvat opetusmenetelmät ja nykytekniikan tarjoamat mahdollisuudet opetuksen tueksi.
Suunnitelman tuloksena saatiin kehitysehdotus Metropolian sähkötekniikan nykyisen op-pimisympäristön uudistamiseksi Albertinkadun toimipisteessä, sekä lähtökohtia uuteen kampukseen ja tulevaisuuden oppimisympäristöön. Suunnitelmaa ja sen ideoita voidaan tulevaisuudessa käyttää, kun sähkötekniikan koulutusohjelman muutto pois Albertinkadun toimipisteestä konkretisoituu.
Oppimisympäristön uudistaminen aloitettiin palaverilla Metropolia Ammattikorkeakoulun opettajien kanssa. Tässä palaverissä saatiin työhön suunta ja asiat, jotka työn tulee sisältää.
Uudistuksessa perehdyttiin aluksi sähkötekniikan nykyiseen oppimisympäristöön Albertinkatu 40–42 -toimipisteessä. Selvitettiin, mitä hyvää nykyisessä oppimisympäristössä on ja mitä tulee kehittää. Tämän jälkeen katsottiin tulevaisuuteen ja ideoitiin, miltä Metropolian sähkötekniikan tulevaisuuden oppimisympäristö näyttää, ja käytiin läpi, mitä hankintoja uudistus edellyttää. Ideoinnissa otettiin huomioon muuttuvat opetusmenetelmät ja nykytekniikan tarjoamat mahdollisuudet opetuksen tueksi.
Suunnitelman tuloksena saatiin kehitysehdotus Metropolian sähkötekniikan nykyisen op-pimisympäristön uudistamiseksi Albertinkadun toimipisteessä, sekä lähtökohtia uuteen kampukseen ja tulevaisuuden oppimisympäristöön. Suunnitelmaa ja sen ideoita voidaan tulevaisuudessa käyttää, kun sähkötekniikan koulutusohjelman muutto pois Albertinkadun toimipisteestä konkretisoituu.