Kuuntelumoodit ja transdiegeettinen ääni : Äänen lajittelutavat äänisuunnittelijan työkaluna
Kemppi, Jori (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312422
Tiivistelmä
Ääntä ja äänellistä viestintää voidaan luokitella eri tavoin. Kuuntelijan tapoja luoda merkityksiä äänelle voidaan eriyttää, ja äänikerronnallisia elementtejä voidaan lajitella äänen funktioiden ja fiktiivisen todellisuuden tasojen perusteella. Opinnäytetyössäni tutkin eri lajittelutapoja, tutkin erilaisia audiovisuaalisia medioita näiden mallien näkökulmasta ja pohdin lajittelutapojen käyttökelpoisuutta äänisuunnittelijan näkokulmasta.
Olen valinnut tutkimikseni medioiksi elokuvat ja videopelit. Valitsemani esimerkit edustavat spekulatiivisen fiktion lajityyppejä eli tieteisfiktiota, fantasiaa ja kauhua, sillä uskon näiden vaihtoehtoisia todellisuuksia ja mielikuvituksellisia käsitteitä esittelevien lajityyppien olevan äänisuunnittelun kannalta kaikkein ekspressiivisimpiä.
Tutkin sekä elokuvien että pelien äänisuunnittelua kuuntelun tapoja erittelevän kuuntelumooditeorian näkökulmasta ja pohdin, millä tavoin äänisuunnittelija voi hyödyntää prosesseja, joiden kautta kuuntelija luo äänelle merkityksiä. Tutustun myös transdiegeettisyyden käsitteeseen, joka täydentää videopelien kannalta puutteellisia perinteisiä tarinatodellisuuden malleja, ja tutkin transdiegeettisen äänen roolia peliäänisuunnittelussa. Lisäksi sovelsin tutkimiani teorioita ja käsitteitä vuoden 2013 huhtikuussa toteutetussa Hyperkuulo-äänikävelyprojektissa, jonka esittelen työssäni.
Olen valinnut tutkimikseni medioiksi elokuvat ja videopelit. Valitsemani esimerkit edustavat spekulatiivisen fiktion lajityyppejä eli tieteisfiktiota, fantasiaa ja kauhua, sillä uskon näiden vaihtoehtoisia todellisuuksia ja mielikuvituksellisia käsitteitä esittelevien lajityyppien olevan äänisuunnittelun kannalta kaikkein ekspressiivisimpiä.
Tutkin sekä elokuvien että pelien äänisuunnittelua kuuntelun tapoja erittelevän kuuntelumooditeorian näkökulmasta ja pohdin, millä tavoin äänisuunnittelija voi hyödyntää prosesseja, joiden kautta kuuntelija luo äänelle merkityksiä. Tutustun myös transdiegeettisyyden käsitteeseen, joka täydentää videopelien kannalta puutteellisia perinteisiä tarinatodellisuuden malleja, ja tutkin transdiegeettisen äänen roolia peliäänisuunnittelussa. Lisäksi sovelsin tutkimiani teorioita ja käsitteitä vuoden 2013 huhtikuussa toteutetussa Hyperkuulo-äänikävelyprojektissa, jonka esittelen työssäni.