Uuden koritekniikan vaikutus korikorjauksiin
Virsiheimo, Mikko (2013)
Virsiheimo, Mikko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212417
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin uuden koritekniikan vaikutuksia korikorjauksiin. Työn tavoitteena oli koota kattavasti tietoa uudesta koritekniikasta. Teoriaa havainnollistettiin käytäntöön suorittamalla vakuutusyhtiön lunastamalle BMW e46 -ajoneuvolle kolarikorjaus.
Erikoislujien AHSS-terästen ja alumiinien käyttö auton korirakenteiden materiaaleina on yleistynyt. Tämän myötä myös liitosmenetelmät ovat kehittyneet ja moninaistuneet, ja autonvalmistajien laatimien korikorjausohjeiden merkitys kolarikorjaukselle on korostunut. Jokaiselle automerkille ja -mallille on omat korikorjausohjeensa, joissa määritellään muun muassa oikeat työ- ja liitosmenetelmät. Väärin korjattuna korin turvarakenteet voivat aiheuttaa suuren turvallisuusriskin mahdollisen kolarin sattuessa.
Auton korin materiaalit ovat kehittyneet nopeasti, ja korikorjaamoiden tulisi pysyä kehityksessä mukana. Jo nyt autotehtaissa käytetään niin kehittyneitä liitostekniikoita, ettei sellaisia voida korikorjaamoilla soveltaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on laserhitsaus ja -juotto. Tästä syystä vauriokorjaamoille tarvitaan korvaavia liitosmenetelmiä, joista hyvänä erimerkkinä on MIG-juotto.
Kolarikorjaus suoritettiin keulakolaroidulle ajoneuvolle. Korjauksen valvontaehtoina olivat korinmittaus ja nelipyöräsuuntaus. Korinmittaus suoritettiin ajoneuvolle ennen ja jälkeen korin rakennevaurioiden korjauksen. Kolarikorjauksen lisäksi ajoneuvosta korjattiin paljon kosmeettisia vikoja, minkä seurauksena ajoneuvo maalattiin kauttaaltaan. Lopuksi ajoneuvolle suoritettiin rekisteröintikatsastus huomautuksitta.
Erikoislujien AHSS-terästen ja alumiinien käyttö auton korirakenteiden materiaaleina on yleistynyt. Tämän myötä myös liitosmenetelmät ovat kehittyneet ja moninaistuneet, ja autonvalmistajien laatimien korikorjausohjeiden merkitys kolarikorjaukselle on korostunut. Jokaiselle automerkille ja -mallille on omat korikorjausohjeensa, joissa määritellään muun muassa oikeat työ- ja liitosmenetelmät. Väärin korjattuna korin turvarakenteet voivat aiheuttaa suuren turvallisuusriskin mahdollisen kolarin sattuessa.
Auton korin materiaalit ovat kehittyneet nopeasti, ja korikorjaamoiden tulisi pysyä kehityksessä mukana. Jo nyt autotehtaissa käytetään niin kehittyneitä liitostekniikoita, ettei sellaisia voida korikorjaamoilla soveltaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on laserhitsaus ja -juotto. Tästä syystä vauriokorjaamoille tarvitaan korvaavia liitosmenetelmiä, joista hyvänä erimerkkinä on MIG-juotto.
Kolarikorjaus suoritettiin keulakolaroidulle ajoneuvolle. Korjauksen valvontaehtoina olivat korinmittaus ja nelipyöräsuuntaus. Korinmittaus suoritettiin ajoneuvolle ennen ja jälkeen korin rakennevaurioiden korjauksen. Kolarikorjauksen lisäksi ajoneuvosta korjattiin paljon kosmeettisia vikoja, minkä seurauksena ajoneuvo maalattiin kauttaaltaan. Lopuksi ajoneuvolle suoritettiin rekisteröintikatsastus huomautuksitta.