Kauppakeskus Itiksen myymäläpäälliköiden ja liikkeen vastaavien tyytyväisyys intranetiin kauppakeskuksen sisäisen viestinnän kanavana
Leskinen, Tiina (2013)
Leskinen, Tiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212413
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on muuttunut työyhteisössä teknologian muutosten mukana. Onnistunut sisäinen viestintä vaatii uusien ja muuttuvien viestinnän muotojen tehokasta käyttöönottoa. Tässä työssä tarkastellaan kauppakeskuksen sisäistä viestintää. Kauppakeskuksen sisäinen viestintä muodostuu kauppakeskuksen eri myymälöiden ja kauppakeskuksen liiketilat vuokraavan ja hallinnoivan vuokranantajan välillä.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kauppakeskus Itikselle ja sen aiheena on tutkia kauppakeskuksen intranetin toimivuutta osana kauppakeskuksen sisäistä viestintää. Tutkimuksessa kartoitetaan kyselytutkimuksella Kauppakeskus Itiksen myymäläpäälliköiden ja liikkeen vastaavien tyytyväisyyttä intranetiin kauppakeskuksen sisäisen viestinnän kanavana.
Kauppakeskuksen intranet on ollut käytössä vuodesta 2007 ja vuoden 2013 aikana intranet uudistetaan kokonaisuudessaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa intranetin käyttäjäkokemuksista. Tarkoituksena on lisäksi selvittää käyttäjien kehitystoiveet ja mielipiteitä nykytilasta. Tavoitteena on saada kehitysideoita, joita toimeksiantaja voi hyödyntää kauppakeskuksen intranetin uudistuksen yhteydessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin Kauppakeskus Itiksen myymäläpäälliköille ja liikkeen vastaaville sähköpostitse lähetettynä www-kyselynä joulukuussa 2012 ja paperisessa muodossa myymäläpäälliköille ja liikkeen vastaaville suunnatun tiedotustilaisuuden yhteydessä tammikuussa 2013.
Kysely kohdistui 176 vastaajaan, joista 35 palautti kyselylomakkeen. Tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina vastausten vähäisen määrän vuoksi. Tutkimus antaa kuitenkin tietoa, jota voidaan hyödyntää intranetin uudistuksessa.
Vastaajat olivat tyytyväisiä tulevien tapahtumien ja tiedotteiden saatavuuteen, mutta tyytymättömiä tietojen päivittämiseen. Intranet koettiin vastaajien keskuudessa tärkeäksi sisäisen viestinnän kanavaksi kauppakeskuksessa ja käyttäjät kokivat hyötyvänsä siitä myös omassa työssään. Vuorovaikutteisuutta ja selkeyttä kaivattiin lisää intranetiin. Tutkimuksella päästiin sen tavoitteisiin, toimeksiantaja sai hyödyllistä tietoa intranetin uudistukseen.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kauppakeskus Itikselle ja sen aiheena on tutkia kauppakeskuksen intranetin toimivuutta osana kauppakeskuksen sisäistä viestintää. Tutkimuksessa kartoitetaan kyselytutkimuksella Kauppakeskus Itiksen myymäläpäälliköiden ja liikkeen vastaavien tyytyväisyyttä intranetiin kauppakeskuksen sisäisen viestinnän kanavana.
Kauppakeskuksen intranet on ollut käytössä vuodesta 2007 ja vuoden 2013 aikana intranet uudistetaan kokonaisuudessaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa intranetin käyttäjäkokemuksista. Tarkoituksena on lisäksi selvittää käyttäjien kehitystoiveet ja mielipiteitä nykytilasta. Tavoitteena on saada kehitysideoita, joita toimeksiantaja voi hyödyntää kauppakeskuksen intranetin uudistuksen yhteydessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin Kauppakeskus Itiksen myymäläpäälliköille ja liikkeen vastaaville sähköpostitse lähetettynä www-kyselynä joulukuussa 2012 ja paperisessa muodossa myymäläpäälliköille ja liikkeen vastaaville suunnatun tiedotustilaisuuden yhteydessä tammikuussa 2013.
Kysely kohdistui 176 vastaajaan, joista 35 palautti kyselylomakkeen. Tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina vastausten vähäisen määrän vuoksi. Tutkimus antaa kuitenkin tietoa, jota voidaan hyödyntää intranetin uudistuksessa.
Vastaajat olivat tyytyväisiä tulevien tapahtumien ja tiedotteiden saatavuuteen, mutta tyytymättömiä tietojen päivittämiseen. Intranet koettiin vastaajien keskuudessa tärkeäksi sisäisen viestinnän kanavaksi kauppakeskuksessa ja käyttäjät kokivat hyötyvänsä siitä myös omassa työssään. Vuorovaikutteisuutta ja selkeyttä kaivattiin lisää intranetiin. Tutkimuksella päästiin sen tavoitteisiin, toimeksiantaja sai hyödyllistä tietoa intranetin uudistukseen.