Kun pojasta tulee mies ja tytöstä nainen : Mitä murrosiässä tapahtuu?
Viitaniemi, Anna; Nokelainen, Elina (2013)
Viitaniemi, Anna
Nokelainen, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212393
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tehdä toiminnallinen kehittämistehtävä. Toive kehittämistehtävään tuli omien tiedustelujen kautta Janakkalan alueen, erityi-sesti Tervakosken ja Turengin, alakoulujen terveydenhoitajilta. Ala-asteiden terveydenhoitajat olivat suunnitelleet kehittämistehtävän ideaa yhdessä pitämässään kokouksessa.
Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa jollakin edellä mainituista ala-asteista terveyskasvatustunti, mahdollisesti oheismateriaaleineen vii-desluokkalaisille. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kertoa viidesluokka-laisille normaaleista nuoren kehossa tapahtuvista muutoksista, sekä henki-sellä että fyysisellä tasolla. Tavoitteena oli lisäksi lisätä nuorten tietotasoa murrosikään liittyvissä asioissa. Oppitunnin kesto oli koulusta johtuen vain 45 minuuttia. Terveyskasvatustunti pidettiin saman päivän aikana 4 kertaa, erikseen tytöille ja pojille. Koulun puolesta toivottiin, että tunnilla käsiteltäisiin murrosiässä tapahtuvia normaaleja muutoksia nuoressa, sekä otettiin esille myös seksuaalinäkökulma, ajan sallimissa puitteissa. Lisäksi haluttiin, että esitettyä materiaalia voisi hyödyntää myös jatkossa koulun terveyskasvatustunneilla. Aluksi toiveena oli voida puhua nuorille myös hieman päihteistä sekä ehkäisyasioista, mutta ajanpuutteen vuoksi nämä jouduttiin jättämään kokonaan aihealueen ulkopuolelle.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokivat pidetyt murrosikätunnit hyö-dyllisiksi, sillä he saivat teoriatietoa murrosiän fyysisistä ja henkisistä muutoksista. Tämän lisäksi tytöt saivat konkreettista ohjausta kuukautissi-teen paikalleen laitosta. Kehittämistehtävää sekä esitettyjä materiaaleja voidaan hyödyntää jatkossa apuna Turengin ala-asteen murrosikätunteja suunniteltaessa ja pidettäessä.
Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa jollakin edellä mainituista ala-asteista terveyskasvatustunti, mahdollisesti oheismateriaaleineen vii-desluokkalaisille. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kertoa viidesluokka-laisille normaaleista nuoren kehossa tapahtuvista muutoksista, sekä henki-sellä että fyysisellä tasolla. Tavoitteena oli lisäksi lisätä nuorten tietotasoa murrosikään liittyvissä asioissa. Oppitunnin kesto oli koulusta johtuen vain 45 minuuttia. Terveyskasvatustunti pidettiin saman päivän aikana 4 kertaa, erikseen tytöille ja pojille. Koulun puolesta toivottiin, että tunnilla käsiteltäisiin murrosiässä tapahtuvia normaaleja muutoksia nuoressa, sekä otettiin esille myös seksuaalinäkökulma, ajan sallimissa puitteissa. Lisäksi haluttiin, että esitettyä materiaalia voisi hyödyntää myös jatkossa koulun terveyskasvatustunneilla. Aluksi toiveena oli voida puhua nuorille myös hieman päihteistä sekä ehkäisyasioista, mutta ajanpuutteen vuoksi nämä jouduttiin jättämään kokonaan aihealueen ulkopuolelle.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokivat pidetyt murrosikätunnit hyö-dyllisiksi, sillä he saivat teoriatietoa murrosiän fyysisistä ja henkisistä muutoksista. Tämän lisäksi tytöt saivat konkreettista ohjausta kuukautissi-teen paikalleen laitosta. Kehittämistehtävää sekä esitettyjä materiaaleja voidaan hyödyntää jatkossa apuna Turengin ala-asteen murrosikätunteja suunniteltaessa ja pidettäessä.