Palvelujen tuotteistaminen, Tilipiste Oy
Pajukoski, Perttu (2013)
Pajukoski, Perttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Tilipiste Oy:lle tuoteluettelo, joka helpottaisi ja selkeyttäisi niin yrityksen kuin asiakkaidenkin toimintaa. Perinteiset palvelut ja tuntiperusteinen laskuttaminen poistuisivat ja siirryttäisiin tuotekohtaiseen ja kiinteään kuukausiveloitukseen. Palvelujen tuotteistaminen on ollut hyödyllistä monille yrityksille ja se on ollut todella yleistä 2000-luvulla. Tilipiste Oy haluaa olla muutoksessa mukana ja yritys kokee, että tuotteistaminen toisi heille suuria hyötyjä.
Työn teoriaosuudessa syvennyttiin palvelun ja tuotteen ominaisuuksiin, niiden eroihin ja itse tuotteistamiseen. Tuotteen ja palvelun erottaminen toisistaan on hyvin keskeinen osa tätä työtä, sillä tuotteistamisen avulla palvelut muutetaan tuotteiksi. Palveluista syvennyttiin erityisesti asiantuntijapalveluihin, koska taloushallinnon tuottamat hyödykkeet kuuluvat niihin. Tuotteistaminen on laaja ja haastava projekti, sillä siihen liittyy monta eri vaihetta ja sen onnistuminen on aina epävarmaa.
Lopputuloksena teoriaosuuden pohjalta Tilipiste Oy:lle luotiin tuoteluettelo, joka palvelee asiakkaita paremmin kuin yksittäisten palvelujen tuottaminen. Tuotteita ei tarvitse olla montaa, sillä kohderyhmät ovat hyvinkin samankaltaisia. Asiakasyritysten koko vaikuttaa tuotteistamiseen merkittävästi. Pienet asiakkaat eivät välttämättä tarvitse isoa ja kattavaa tuotepakettia ja vastaavasti isommat yritykset vaativat paljon enemmän. Asiakkaalle tuotteiden myötä tuleva kuukausiveloitus on helppo ja toimiva ratkaisu, sillä nyt he tietävät aina laskun suuruuden, eikä näin tule ikäviä yllätyksiä.
Työn teoriaosuudessa syvennyttiin palvelun ja tuotteen ominaisuuksiin, niiden eroihin ja itse tuotteistamiseen. Tuotteen ja palvelun erottaminen toisistaan on hyvin keskeinen osa tätä työtä, sillä tuotteistamisen avulla palvelut muutetaan tuotteiksi. Palveluista syvennyttiin erityisesti asiantuntijapalveluihin, koska taloushallinnon tuottamat hyödykkeet kuuluvat niihin. Tuotteistaminen on laaja ja haastava projekti, sillä siihen liittyy monta eri vaihetta ja sen onnistuminen on aina epävarmaa.
Lopputuloksena teoriaosuuden pohjalta Tilipiste Oy:lle luotiin tuoteluettelo, joka palvelee asiakkaita paremmin kuin yksittäisten palvelujen tuottaminen. Tuotteita ei tarvitse olla montaa, sillä kohderyhmät ovat hyvinkin samankaltaisia. Asiakasyritysten koko vaikuttaa tuotteistamiseen merkittävästi. Pienet asiakkaat eivät välttämättä tarvitse isoa ja kattavaa tuotepakettia ja vastaavasti isommat yritykset vaativat paljon enemmän. Asiakkaalle tuotteiden myötä tuleva kuukausiveloitus on helppo ja toimiva ratkaisu, sillä nyt he tietävät aina laskun suuruuden, eikä näin tule ikäviä yllätyksiä.