"MISTÄ NIITÄ TUKIHENKILÖITÄ OIKEIN SAA" : Opasvihkosen laatiminen yläkouluikäisten nuorten tukihenkilöille
Männynsalo, Kati (2013)
Lataukset:
Männynsalo, Kati
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212351
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Ilomantsin kunnan perusturvan lastensuojelun avohuollon palveluihin. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa opas yläkouluikäisten nuorten tukihenkilöiden avuksi Ilomantsiin. Toteutin opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä.
Toiminnallisen osuuden tuotoksena valmistui opasvihkonen, joka sisältää toiminta- ja harrastevinkkien lisäksi perustietoa tukihenkilötoiminnasta, sen tavoitteista ja sisällöstä. Vihkoseen kootut menetelmät ovat erilaisia nuorten harraste- ja vapaa-ajanviettotoimintaan sopivia aktiviteetteja. Toiminnallisten menetelmien ja tukihenkilötiedon lisäksi vihkoseen on koottu nuorten harrastetoimintaa ja vapaa-aika-palveluihin liittyviä yhteystietoja Ilomantsista. Lisäksi oppaaseen on koottu inter- ja kirjallisuuslähteitä tukihenkilötoiminnan ideoinnin avuksi.
Opinnäytetyöprosessiin on osallistettu jo tukihenkilötoiminnassa mukana olevia henkilöitä, nuoria ja työelämän edustajia perusturvasta ja sivistystoimesta. Opasprosessiin on osallistunut myös nuoret, joille itse toimin prosessin aikana tukihenkilönä.
Jatkossa opasta voisi muokata ja kohdentaa alakouluikäisten lasten tukihenkilöille. Nyt valmistuneen oppaan monet toiminnot sopivat toki myös pienemmille lapsille, mutta niiden sisältöä täytyisi muokata ikätasolle sopivammaksi.
Toiminnallisen osuuden tuotoksena valmistui opasvihkonen, joka sisältää toiminta- ja harrastevinkkien lisäksi perustietoa tukihenkilötoiminnasta, sen tavoitteista ja sisällöstä. Vihkoseen kootut menetelmät ovat erilaisia nuorten harraste- ja vapaa-ajanviettotoimintaan sopivia aktiviteetteja. Toiminnallisten menetelmien ja tukihenkilötiedon lisäksi vihkoseen on koottu nuorten harrastetoimintaa ja vapaa-aika-palveluihin liittyviä yhteystietoja Ilomantsista. Lisäksi oppaaseen on koottu inter- ja kirjallisuuslähteitä tukihenkilötoiminnan ideoinnin avuksi.
Opinnäytetyöprosessiin on osallistettu jo tukihenkilötoiminnassa mukana olevia henkilöitä, nuoria ja työelämän edustajia perusturvasta ja sivistystoimesta. Opasprosessiin on osallistunut myös nuoret, joille itse toimin prosessin aikana tukihenkilönä.
Jatkossa opasta voisi muokata ja kohdentaa alakouluikäisten lasten tukihenkilöille. Nyt valmistuneen oppaan monet toiminnot sopivat toki myös pienemmille lapsille, mutta niiden sisältöä täytyisi muokata ikätasolle sopivammaksi.