Viinin ostopäätökseen vaikuttavat tekijät : koulutusohjelman vaikutus
Hjulgrén, Mia (2013)
Hjulgrén, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112344
Tiivistelmä
Ostopäätöstä edeltää yleensä prosessi, joka alkaa ärsykkeellä tai herätteellä, jolloin ostaja havaitsee tarpeen ja motivoituu toimimaan. Jokaisella ihmisellä on omat ostopäätöksiin liittyvät tekijänsä, joita parhaiten ilmentää elämäntyyli. Ostopäätöksen tekoon liittyvät myös ostajan tuntemukset, asenteet, uskomukset ja kokemukset, jotka vaihtelevat tuotteittain ja tilanteen mukaan.
Tämän työn aiheena on selvittää viinin ostamiseen liittyviä ostopäätösmotiiveja ja tutkia onko opiskelijoitten koulutusohjelmalla siihen mitään merkitystä. Tarkoituksena on tutkia kyselyn avulla millaisia kriteerejä viinin ostamiseen Tampereen ammattikorkeakoulun 3. vuoden opiskelijoilla on ja selvittää mikä näitä kriteerejä ohjaa. Otannassa on tutkittu kahden eri koulutusohjelman opiskelijoita. Toiset ovat matkailu- ja ravitsemisalan opiskelijoita ja toiset sairaanhoitoalan opiskelijoita. Tutkimuksen tuloksilla pyritään saamaan selville onko opiskelijan koulutuksella merkitystä siihen, kuinka ostopäätökset viinin suhteen syntyvät ja minkälaisia viinin ostamiseen liittyviä kriteerejä opiskelijoilla on. Työssä keskeisiä viitekehyksiä on pyritty luomaan yleisesti kuluttajien ostokäyttäytymistä silmällä pitäen, sekä kuvaamalla ostoprosessia ostopäätöksen tekemisestä itse ostotapahtumaan. Opiskelijoiden ostopäätöksiä ja kuluttajatottumuksia viinin suhteen mitattiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä e-kyselylomaketta hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui sähköpostitse ja analysointiin käytettiin apuna Tixel-ohjelmaa.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että mitään suurta koulutusohjelmakohtaista eroa ei viinin ostoon liittyvissä päätöksissä havaittu. Suurimmat koulutusohjelmien väliset erot näkyivät mm. valintaan vaikuttavissa tekijöissä, harrastuneisuudessa, sekä käyttötarkoituksessa. Yleisesti voidaan myös todeta, että viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä olivat enimmäkseen suositukset, hinta, oma suosikki, pullon ulkonäkö ja muoto, tuottajamaa, sekä kokeilunhalu.
Tämän työn aiheena on selvittää viinin ostamiseen liittyviä ostopäätösmotiiveja ja tutkia onko opiskelijoitten koulutusohjelmalla siihen mitään merkitystä. Tarkoituksena on tutkia kyselyn avulla millaisia kriteerejä viinin ostamiseen Tampereen ammattikorkeakoulun 3. vuoden opiskelijoilla on ja selvittää mikä näitä kriteerejä ohjaa. Otannassa on tutkittu kahden eri koulutusohjelman opiskelijoita. Toiset ovat matkailu- ja ravitsemisalan opiskelijoita ja toiset sairaanhoitoalan opiskelijoita. Tutkimuksen tuloksilla pyritään saamaan selville onko opiskelijan koulutuksella merkitystä siihen, kuinka ostopäätökset viinin suhteen syntyvät ja minkälaisia viinin ostamiseen liittyviä kriteerejä opiskelijoilla on. Työssä keskeisiä viitekehyksiä on pyritty luomaan yleisesti kuluttajien ostokäyttäytymistä silmällä pitäen, sekä kuvaamalla ostoprosessia ostopäätöksen tekemisestä itse ostotapahtumaan. Opiskelijoiden ostopäätöksiä ja kuluttajatottumuksia viinin suhteen mitattiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä e-kyselylomaketta hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui sähköpostitse ja analysointiin käytettiin apuna Tixel-ohjelmaa.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että mitään suurta koulutusohjelmakohtaista eroa ei viinin ostoon liittyvissä päätöksissä havaittu. Suurimmat koulutusohjelmien väliset erot näkyivät mm. valintaan vaikuttavissa tekijöissä, harrastuneisuudessa, sekä käyttötarkoituksessa. Yleisesti voidaan myös todeta, että viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä olivat enimmäkseen suositukset, hinta, oma suosikki, pullon ulkonäkö ja muoto, tuottajamaa, sekä kokeilunhalu.