Yhden lavastajan identiteettikriisi : Näkökulmia elokuvalavastajan työhön
Lehtikangas, Salla (2013)
Lehtikangas, Salla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112273
Tiivistelmä
Käsittelen tässä opinnäytetyössä erilaisia näkökulmia elokuvalavastavan työhön. Näkökulmia ovat suomalaisen elokuvalavastajan työ, Yhdysvalloista lähtöihin oleva production designer –työnkuva sekä omat kokemukseni koulumaailmassa molemmista edellä mainituista.
Aloitan puhumalla nimikkeistä ja käännös-asioista: kun käännetään työnimikkeitä eri kielille, voidaanko lavastaja ja production designer asettaa tarkoittamaan samaa asiaa, ja mikä merkitys nykyään on työnimikkeiden oikeanlaisilla käännöksillä.
Siirryn sitten vertailemaan kokemuksiani mainitsemistani neljästä näkökulmasta. Kerron omasta tiestäni lavastajaksi sekä kokemukseni production designerina toimimisesta, ja yritän selventää molempia työnkuvia haastattelujen ja muun lähdemateriaalin pohjalta. Pohdin sen jälkeen lavastuskoulutuksen saatavuutta, merkitystä ja tulevaisuutta, ja pureudun lopuksi lavastajan ja production designerin työnkuvan arvostukseen, muun elokuvatyöryhmän sekä elokuvayleisön ja kriitikoiden näkökulmista.
Lähdemateriaalina toimivat asiantuntijahaastattelut, lähdekirjallisuus sekä henkilökohtainen kokemus. Opinnäytetyön projektiosiona toimii lopputyöelokuva Ajatuksia kuolevaisuudesta (2013).
Aloitan puhumalla nimikkeistä ja käännös-asioista: kun käännetään työnimikkeitä eri kielille, voidaanko lavastaja ja production designer asettaa tarkoittamaan samaa asiaa, ja mikä merkitys nykyään on työnimikkeiden oikeanlaisilla käännöksillä.
Siirryn sitten vertailemaan kokemuksiani mainitsemistani neljästä näkökulmasta. Kerron omasta tiestäni lavastajaksi sekä kokemukseni production designerina toimimisesta, ja yritän selventää molempia työnkuvia haastattelujen ja muun lähdemateriaalin pohjalta. Pohdin sen jälkeen lavastuskoulutuksen saatavuutta, merkitystä ja tulevaisuutta, ja pureudun lopuksi lavastajan ja production designerin työnkuvan arvostukseen, muun elokuvatyöryhmän sekä elokuvayleisön ja kriitikoiden näkökulmista.
Lähdemateriaalina toimivat asiantuntijahaastattelut, lähdekirjallisuus sekä henkilökohtainen kokemus. Opinnäytetyön projektiosiona toimii lopputyöelokuva Ajatuksia kuolevaisuudesta (2013).