Hinnoittelukerroin ja katetuoton parantaminen
Pelli, Mira (2013)
Pelli, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112251
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tuotteessa käytettävän hinnoittelukertoimen merkitystä eri läpimyyntiasteilla sekä yleisesti brändin vaikutusta hinnoittelun suunnitteluun, kun tuotteen lopullisena myyntipaikkana toimii poistomyymälä.
Tutkimus tehtiin pääasiassa kvalitatiivista eli laadullista menetelmää käyttäen. Lisätutkimuksena tehtiin kaksi teemahaastattelua Yrityksen A työntekijöille. Haastatteluista saatuja tuloksia analysoitiin empiirisessä osassa yhdessä esimerkkituotteiden kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että hinnoittelutapa ja -kerroin riippuvat täysin yrityksen käyttämistä hinnoittelumenetelmistä. Tutkimuksessa osoitettiin, että suurin ero tuotteen suhteen tehtävissä valinnoissa liittyykin siihen, onko kyseessä brändituote vai ei. Nykypäivänä kuluttajilla on myös entistä laajempi käsitys tuotteiden hintatasosta, jolloin hintakilpailu on yleisesti tiukentunut.
Tuloksista voitiin päätellä, että brändiarvolla on suuri merkitys hinnoittelussa. Sen lisäksi brändin luomat mielikuvat haluttavuudesta ja erottuvuudesta ovat vahvoja tekijöitä ostopäätöksissä. Poistomyymälässä tärkein myynnintekijä on aika ja sen tuotteelle luomat mahdolliset alennuspaineet. Tämän vuoksi hinnoitteluun tulisikin kiinnittää paljon huomiota jo suunnitteluvaiheessa, jotta tuotteiden läpimyynti normaalimyyntipaikassa olisi kauden aikana mahdollisimman hyvä.
Tutkimus tehtiin pääasiassa kvalitatiivista eli laadullista menetelmää käyttäen. Lisätutkimuksena tehtiin kaksi teemahaastattelua Yrityksen A työntekijöille. Haastatteluista saatuja tuloksia analysoitiin empiirisessä osassa yhdessä esimerkkituotteiden kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että hinnoittelutapa ja -kerroin riippuvat täysin yrityksen käyttämistä hinnoittelumenetelmistä. Tutkimuksessa osoitettiin, että suurin ero tuotteen suhteen tehtävissä valinnoissa liittyykin siihen, onko kyseessä brändituote vai ei. Nykypäivänä kuluttajilla on myös entistä laajempi käsitys tuotteiden hintatasosta, jolloin hintakilpailu on yleisesti tiukentunut.
Tuloksista voitiin päätellä, että brändiarvolla on suuri merkitys hinnoittelussa. Sen lisäksi brändin luomat mielikuvat haluttavuudesta ja erottuvuudesta ovat vahvoja tekijöitä ostopäätöksissä. Poistomyymälässä tärkein myynnintekijä on aika ja sen tuotteelle luomat mahdolliset alennuspaineet. Tämän vuoksi hinnoitteluun tulisikin kiinnittää paljon huomiota jo suunnitteluvaiheessa, jotta tuotteiden läpimyynti normaalimyyntipaikassa olisi kauden aikana mahdollisimman hyvä.