Sosiaalisen median strategia B2B-yritykselle
Johansson, Mia (2013)
Johansson, Mia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112223
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen B2B-näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten B2B-yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa osana liiketoimintaansa ja miten sosiaalisen median strategia käytännössä toteutetaan. Työn aikana opinnäytetyön tekijä oli osana sosiaalisen median strategian suunnittelua ja valmistumista case-yrityksessä.
Case-yritys on oululainen informaatioteknologian alalla toimiva B2B-yritys. Sosiaalisen median avulla tahdottiin case-yrityksessä kehittää yritys- ja brändi-imagoa. Toisena tärkeänä tavoitteena nähtiin työnantajakuvan tukeminen ja vahvistaminen. Sosiaalisen median tulisi olla osana rekrytointikampanjoita, jolloin rekrytointi-ilmoituksia voitaisiin jakaa myös sosiaalisen median kanavissa tavoittaen potentiaalisia työnhakijoita. Tavoitteena oli myös aktivoida yrityksen työntekijät linkittymään yritykseen ja jakamaan sen julkaisuja sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen palveluita, sekä sosiaalisen median hyödyntämistä B2B-yrityksessä. Pääpaino tietoperustalla on B2B-markkinoinnissa, joten opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita B2B-markkinoilla, sosiaalisen median vaikutusta yritysimagoon ja työnantajakuvaan sekä sitä, mitä sosiaalinen media edellyttää yrityksiltä. Empiriassa seurataan case-yrityksen sosiaalisen median strategian rakentumista vaiheittain ja verrataan vaiheita teoriaan.
Sosiaalisen median strategian tuloksena case-yrityksessä valittiin käyttöön LinkedIn, Facebook, Twitter ja Youtube, joiden valintaa perusteltiin kanavien suosiolla ja kohderyhmien tavoitettavuudella kanavien kautta. Opinnäytetyö kuvaa sosiaalisen median strategian rakentumista case-yrityksessä, mutta työstä on hyötyä myös muille yrityksille, jotka harkitsevat sosiaalisen median tuomista osaksi liiketoimintaansa.
Sosiaalinen media on jo pitkään ollut tuttu ilmiö kuluttajamarkkinoilla, mutta B2B-markkinoilla sen hyötyjen löytäminen on toistaiseksi nähty haasteellisena. Opinnäytetyössä tuodaan sosiaalisen median hyödyntäminen lähemmäs B2B-yrityksiä ja annetaan ohjeita siihen, miten sosiaalisen median strategiaa voidaan lähestyä yrityksissä. Sosiaalinen media on vuosien aikana kasvattanut merkitystään yrityksille niin paljon, että jokaisen yrityksen tulisi harkita osallistumista sosiaalisen median palveluihin varmistaakseen paikkansa kehityksessä.
Case-yritys on oululainen informaatioteknologian alalla toimiva B2B-yritys. Sosiaalisen median avulla tahdottiin case-yrityksessä kehittää yritys- ja brändi-imagoa. Toisena tärkeänä tavoitteena nähtiin työnantajakuvan tukeminen ja vahvistaminen. Sosiaalisen median tulisi olla osana rekrytointikampanjoita, jolloin rekrytointi-ilmoituksia voitaisiin jakaa myös sosiaalisen median kanavissa tavoittaen potentiaalisia työnhakijoita. Tavoitteena oli myös aktivoida yrityksen työntekijät linkittymään yritykseen ja jakamaan sen julkaisuja sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen palveluita, sekä sosiaalisen median hyödyntämistä B2B-yrityksessä. Pääpaino tietoperustalla on B2B-markkinoinnissa, joten opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita B2B-markkinoilla, sosiaalisen median vaikutusta yritysimagoon ja työnantajakuvaan sekä sitä, mitä sosiaalinen media edellyttää yrityksiltä. Empiriassa seurataan case-yrityksen sosiaalisen median strategian rakentumista vaiheittain ja verrataan vaiheita teoriaan.
Sosiaalisen median strategian tuloksena case-yrityksessä valittiin käyttöön LinkedIn, Facebook, Twitter ja Youtube, joiden valintaa perusteltiin kanavien suosiolla ja kohderyhmien tavoitettavuudella kanavien kautta. Opinnäytetyö kuvaa sosiaalisen median strategian rakentumista case-yrityksessä, mutta työstä on hyötyä myös muille yrityksille, jotka harkitsevat sosiaalisen median tuomista osaksi liiketoimintaansa.
Sosiaalinen media on jo pitkään ollut tuttu ilmiö kuluttajamarkkinoilla, mutta B2B-markkinoilla sen hyötyjen löytäminen on toistaiseksi nähty haasteellisena. Opinnäytetyössä tuodaan sosiaalisen median hyödyntäminen lähemmäs B2B-yrityksiä ja annetaan ohjeita siihen, miten sosiaalisen median strategiaa voidaan lähestyä yrityksissä. Sosiaalinen media on vuosien aikana kasvattanut merkitystään yrityksille niin paljon, että jokaisen yrityksen tulisi harkita osallistumista sosiaalisen median palveluihin varmistaakseen paikkansa kehityksessä.