Kilpailustrategian uudistaminen
Jukola, Jarno (2013)
Jukola, Jarno
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yrityksen kilpailustrategian uudistaminen ja luominen. Työn tavoitteena on luoda tietoperusta ja suunnitelma yrityksen kilpailustrategian uudistamiseksi.
Kilpailustrategiassa käsitellään avainosaamisia ja teknologioita, verkostoja sekä kilpailuetuja teknologiastrategian perusperiaatteiden mukaisesti. Kehittämismenetelmät ovat tapaustutkimus sekä ennakointi. Tiedonhankinnan menetelminä käytetään dokumenttianalyysiä, benchmarking menetelmää sekä SWOT -analyysiä. Työssä käsitellään liiketoiminnan nykytilaa, ydinosaamisia ja avainteknologioita sekä strategisia liiketoiminta-alueita, taloudellista tilaa, kilpailijoita ja markkinoita.
Työn tuloksena esitetty kilpailustrategian kehittämissuunnitelma pitää sisällään toimintaympäristöön, osaamisen ja teknologioihin, verkostoitumiseen sekä ydinosaamisiin ja strategisiin liiketoiminta-alueisiin liittyviä kehittämistoimenpiteitä. Kilpailustrategian avainteknologian valinnassa on huomioitava sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Strategiaprosessin jatkamiseksi ja kilpailustrategian uudistamiseksi työssä esitetään seuraavaa etenemismallia; perusedellytyksissä havaittujen puutteiden eliminointi, tulevaisuuden ydinosaamisen ja avainteknologian määrittely, liiketoiminta-alueiden, avainteknologioiden ja liitännäisteknologioiden määrittely, fokusointi sekä verkostoitumisen osa-alueiden tunnistaminen.
Kilpailustrategiassa käsitellään avainosaamisia ja teknologioita, verkostoja sekä kilpailuetuja teknologiastrategian perusperiaatteiden mukaisesti. Kehittämismenetelmät ovat tapaustutkimus sekä ennakointi. Tiedonhankinnan menetelminä käytetään dokumenttianalyysiä, benchmarking menetelmää sekä SWOT -analyysiä. Työssä käsitellään liiketoiminnan nykytilaa, ydinosaamisia ja avainteknologioita sekä strategisia liiketoiminta-alueita, taloudellista tilaa, kilpailijoita ja markkinoita.
Työn tuloksena esitetty kilpailustrategian kehittämissuunnitelma pitää sisällään toimintaympäristöön, osaamisen ja teknologioihin, verkostoitumiseen sekä ydinosaamisiin ja strategisiin liiketoiminta-alueisiin liittyviä kehittämistoimenpiteitä. Kilpailustrategian avainteknologian valinnassa on huomioitava sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Strategiaprosessin jatkamiseksi ja kilpailustrategian uudistamiseksi työssä esitetään seuraavaa etenemismallia; perusedellytyksissä havaittujen puutteiden eliminointi, tulevaisuuden ydinosaamisen ja avainteknologian määrittely, liiketoiminta-alueiden, avainteknologioiden ja liitännäisteknologioiden määrittely, fokusointi sekä verkostoitumisen osa-alueiden tunnistaminen.