Opiskelijavaihto sähköasentajakoulutuksessa
Saarlemo, Nora (2013)
Saarlemo, Nora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112194
Tiivistelmä
Liikkuvuus Euroopan alueella on nykyään itsestäänselvyys. Koulutusta Euroopassa ollaan yhtenäistämässä kaikilla koulutustasoilla Euroopan komission toimesta. Tämän johdosta koko Euroopan alueella ollaan vuonna 2014 ottamassa käyttöön ammatillisen koulutuksen opintojen siirtojärjestelmää, ECVETää.
Tämän työn tavoitteena oli ennakoida ammatillisen koulutuksen tulevia opetussuunnitelmamuutoksia sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon sähköasentajakoulutuksessa ECVET-näkökulmasta. Työssä vertaillaan Etelä-Karjalan ammattiopiston sähkö- ja automaatiotekniikan opetussuunnitelmaa sekä opetuksen käytäntöjä saksalaisen BBS II Gifhornin toimintaan. Huomioon otettiin myös sähköasennusalan erityisvaatimukset sähkötyöturvallisuuden osalta. Tarkoituksena oli selvittää, miten helposti opiskelijavaihdon aikana syntynyttä osaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi suomalaista tutkintoa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen menetelminä teemahaastattelua ja havainnointia sekä sisällönanalyysia. Empiirinen osuus toteutettiin Saksan Gifhornissa huhtikuussa 2013.
Suomen ja Saksan koulujärjestelmien erilaisuudesta huolimatta myös yhtäläisyyksiä löytyi ja kaikki tutkinnon keskeisimmät ammattitaitovaatimukset löytyivät myös saksalaisesta opetussuunnitelmasta. Se, mitä opiskelija ei opiskelijavaihdon aikana pysty oppimaan, on standardien kansalliset määräykset sekä sähköturvallisuuden suomalainen lainsäädäntö.
Käytännössä helpointa opiskelijavaihto on toteuttaa siten, että opiskelija on työssäoppimassa yrityksessä ja arviointi tehdään suomalaisen opetussuunnitelman arviointikriteeristön mukaisesti.
Tämän työn tavoitteena oli ennakoida ammatillisen koulutuksen tulevia opetussuunnitelmamuutoksia sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon sähköasentajakoulutuksessa ECVET-näkökulmasta. Työssä vertaillaan Etelä-Karjalan ammattiopiston sähkö- ja automaatiotekniikan opetussuunnitelmaa sekä opetuksen käytäntöjä saksalaisen BBS II Gifhornin toimintaan. Huomioon otettiin myös sähköasennusalan erityisvaatimukset sähkötyöturvallisuuden osalta. Tarkoituksena oli selvittää, miten helposti opiskelijavaihdon aikana syntynyttä osaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi suomalaista tutkintoa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen menetelminä teemahaastattelua ja havainnointia sekä sisällönanalyysia. Empiirinen osuus toteutettiin Saksan Gifhornissa huhtikuussa 2013.
Suomen ja Saksan koulujärjestelmien erilaisuudesta huolimatta myös yhtäläisyyksiä löytyi ja kaikki tutkinnon keskeisimmät ammattitaitovaatimukset löytyivät myös saksalaisesta opetussuunnitelmasta. Se, mitä opiskelija ei opiskelijavaihdon aikana pysty oppimaan, on standardien kansalliset määräykset sekä sähköturvallisuuden suomalainen lainsäädäntö.
Käytännössä helpointa opiskelijavaihto on toteuttaa siten, että opiskelija on työssäoppimassa yrityksessä ja arviointi tehdään suomalaisen opetussuunnitelman arviointikriteeristön mukaisesti.