VIKSU 2014 -kansainvälisen palokuntanuorisoleirin varainhankinta sekä markkinointi yhteistyökumppaneille
Gröndahl, Mika (2013)
Gröndahl, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112184
Tiivistelmä
Vapaaehtoinen palokuntanuorisotyö on merkittävä osa suomalaista nuorisotyötä. Sillä on pitkät perinteet ja se on koko maan kattavaa toimintaa. Tuhansien nuorten osallistuminen tur-vallisuuskasvatusta tukevaan yleishyödylliseen toimintaan tukee osaltaan tervettä ja toimivaa yhteiskuntaa. Palokuntanuorisotyö toimii nuorten syrjäytymisen estämiseksi ja on yhteiskunnallisesti merkityksellistä. Tämän vapaaehtoistyön taloudellinen tukeminen on järkevää, koska se tuottaa yhteistä hyvää.
Sponsorointi on yksi tukimuoto monien muiden ohella. Se poikkeaa kuitenkin monessa suhteessa tavanomaisista avustuksista tai lahjoituksista. Suurimman eron luo sponsorin tarve saada hyötyä liiketoiminnalleen vastineena tuestaan. Tässä työssä tutkittiin keinoja, joilla voidaan varmistaa tarpeellinen sponsorirahoitus vapaaehtoistyönä vuonna 2014 toteutettavalle Viksu 2014 –kansainväliselle palokuntanuorisoleirille. Leiri järjestetään Porin Kirjuriluodossa ja vastuullisena järjestäjänä toimii Länsi-Suomen Pelastusalan Liitto ry.
Työn sisältämä tutkimus suoritettiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimusmenetelminä olivat puolistrukturoitu haastattelu sekä observointi. Työssä haastateltiin tapahtuman sponsorointiin mukaan suostuneita sekä tukemisesta kieltäytyneitä yrityksiä. Lisäksi haastateltiin järjestävän osapuolen toimijoita selkeän vertailutilanteen aikaansaamiseksi. Tällä haluttiin kartoittaa järjestävän organisaation ja yritysten näkökulmien sekä ajatusten välisiä eroavaisuuksia. Haastateltavista rajattiin pois yritykset, joiden kanssa sponsorointineuvottelut olivat vielä kesken tai sellaiset tahot, joita ei voida pitää sponsoroinnin määritteiden mukaisina varsinaisina yhteistyökumppaneina. Työn teoreettinen osuus painottuu erityisesti sponsoroinnin ja markkinointiviestinnän näkökulmiin. Niiden avulla peilataan yleishyödyllisen yhdistyksen varainhankintaa yhteistyökumppanuuksien avulla.
Tutkimuksen tuloksina löydettiin selkeitä kehittämisehdotuksia ja –alueita. Tärkeimpiä olivat syvällinen kumppaniehdokkaan tuntemus ja järjestelmällisen sekä laadukkaan sponsorointieh-dotuksen tekeminen. Yritykset haluavat selkeän suunnitelman, joka sisältää liiketoiminta- ja markkinointiviestintästrategiaa tukevan osan sekä riittävät perustelut kyseisen kohteen valit-semiseksi. Ehdotuksen tulee olla kiinnostava ja siitä tulee käydä ilmi erityisesti yrityksen ta-voitteleman kohderyhmän saavuttaminen, mainehyödyn saaminen sekä näkyvyys mediassa. Tutkimuksessa löydettiin myös sponsorointikäytäntöjen,
-tarpeiden ja toimintatapojen osalta selkeitä eroja erikokoisissa ja -tyyppisissä yrityksissä. Lisäksi tulokset vahvistavat yleishyödyl-lisyyden ja yhteiskunnallisuuden kasvavan roolin yritysten markkinointistrategioissa.
Tuloksien pohjalta rakennettiin tapahtuman järjestäjälle toimintamalliehdotus, joka tukee yritysten vaatimuksia, mutta samalla mahdollistaa vapaaehtoistyön tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen toiminnan. Mallin avulla pystytään luomaan taloudellisesti kumpaakin osapuolta tyydyttävä sekä pitkäkestoiseen yhteistyökumppanuuteen johtava sponsorointiehdotus.
Jatkotutkimuksiksi suositellaan leirin jälkeen suoritettavaa sponsorointiyhteistyön onnistumisen arviointia sekä koulutustarpeiden kartoittamista yhteistyökumppanuuksien hoidossa.
Sponsorointi on yksi tukimuoto monien muiden ohella. Se poikkeaa kuitenkin monessa suhteessa tavanomaisista avustuksista tai lahjoituksista. Suurimman eron luo sponsorin tarve saada hyötyä liiketoiminnalleen vastineena tuestaan. Tässä työssä tutkittiin keinoja, joilla voidaan varmistaa tarpeellinen sponsorirahoitus vapaaehtoistyönä vuonna 2014 toteutettavalle Viksu 2014 –kansainväliselle palokuntanuorisoleirille. Leiri järjestetään Porin Kirjuriluodossa ja vastuullisena järjestäjänä toimii Länsi-Suomen Pelastusalan Liitto ry.
Työn sisältämä tutkimus suoritettiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimusmenetelminä olivat puolistrukturoitu haastattelu sekä observointi. Työssä haastateltiin tapahtuman sponsorointiin mukaan suostuneita sekä tukemisesta kieltäytyneitä yrityksiä. Lisäksi haastateltiin järjestävän osapuolen toimijoita selkeän vertailutilanteen aikaansaamiseksi. Tällä haluttiin kartoittaa järjestävän organisaation ja yritysten näkökulmien sekä ajatusten välisiä eroavaisuuksia. Haastateltavista rajattiin pois yritykset, joiden kanssa sponsorointineuvottelut olivat vielä kesken tai sellaiset tahot, joita ei voida pitää sponsoroinnin määritteiden mukaisina varsinaisina yhteistyökumppaneina. Työn teoreettinen osuus painottuu erityisesti sponsoroinnin ja markkinointiviestinnän näkökulmiin. Niiden avulla peilataan yleishyödyllisen yhdistyksen varainhankintaa yhteistyökumppanuuksien avulla.
Tutkimuksen tuloksina löydettiin selkeitä kehittämisehdotuksia ja –alueita. Tärkeimpiä olivat syvällinen kumppaniehdokkaan tuntemus ja järjestelmällisen sekä laadukkaan sponsorointieh-dotuksen tekeminen. Yritykset haluavat selkeän suunnitelman, joka sisältää liiketoiminta- ja markkinointiviestintästrategiaa tukevan osan sekä riittävät perustelut kyseisen kohteen valit-semiseksi. Ehdotuksen tulee olla kiinnostava ja siitä tulee käydä ilmi erityisesti yrityksen ta-voitteleman kohderyhmän saavuttaminen, mainehyödyn saaminen sekä näkyvyys mediassa. Tutkimuksessa löydettiin myös sponsorointikäytäntöjen,
-tarpeiden ja toimintatapojen osalta selkeitä eroja erikokoisissa ja -tyyppisissä yrityksissä. Lisäksi tulokset vahvistavat yleishyödyl-lisyyden ja yhteiskunnallisuuden kasvavan roolin yritysten markkinointistrategioissa.
Tuloksien pohjalta rakennettiin tapahtuman järjestäjälle toimintamalliehdotus, joka tukee yritysten vaatimuksia, mutta samalla mahdollistaa vapaaehtoistyön tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen toiminnan. Mallin avulla pystytään luomaan taloudellisesti kumpaakin osapuolta tyydyttävä sekä pitkäkestoiseen yhteistyökumppanuuteen johtava sponsorointiehdotus.
Jatkotutkimuksiksi suositellaan leirin jälkeen suoritettavaa sponsorointiyhteistyön onnistumisen arviointia sekä koulutustarpeiden kartoittamista yhteistyökumppanuuksien hoidossa.