Esitys todellisuudesta : dokumenttielokuvan syntyprosessi
Leppänen, Janne (2013)
Leppänen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112178
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee dokumenttielokuvan syntyprosessia aina sen idean synnystä lopputuotteen valmistumiseen ja suhteuttaa tuotannon käytännöt alan teoriaan. Työ on monimuototyö, joka koostuu kuvaajan roolista dokumenttielokuvassa Sirkan miehet (2011) sekä tästä kirjallisesta tutkimuksesta.
Kirjallinen tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksessa käsitellään dokumenttielokuvaa varsin yleisellä tasolla. Se tarjoaa vastauksia kysymyksiin, jotka ovat keskeisiä koko tuotannolle, mutta sen painopiste sijoittuu varovasti kuvaajan tontille. Tutkimuskysymykseni on "miten dokumenttielokuvalle asetetut tavoitteet määrittävät tuotantoa ja lopputulosta".
Toinen luku selventää dokumenttielokuvan käsitettä kuvailemalla sen suhdetta fiktioelokuvaan sekä esityksensä kohteeseen, todelliseen maailmaan. Kolmas luku käy läpi erilaisia tapoja suhtautua dokumenttielokuvan tekemiseen alan keskeisen teorian valossa. Neljäs luku paneutuu tuotantoprosessin käytäntöihin yleisellä tasolla. Viidennessä luvussa keskitytään oman elokuvamme tuotannon vaiheisiin ja lopputulokseen onnistumisineen ja epäonnistumisineen aiempien lukujen teorian valossa.
Työssä käy ilmi, että toisessa luvussa esitetyt vertaukset fiktioon ja todellisuuteen määrittävät prosessin kahtena kanttina dokumenttielokuvan tuotantoa sen alusta loppuun. Elokuvan suhde todellisuuteen todetaan ensisijaiseksi esityksellisyyteen verrattuna. Tutkimustuloksissa korostuu myös tuotannollisen toiminnan keskiöön asettuvan elokuvan konfliktin merkitys tarinalle ja sen kautta koko elokuvalle.
Päätelmät esittävät tuotantoprosessin kokonaisvaltaisena ja orgaanisena kokonaisuutena - tuotannon vaiheet sulautuvat yhteen ja elokuva muuttuu ja muotoutuu niiden aikana. Konfliktin suuri merkitys korostaa ennen varsinaista tuotantoa tehdyn ennakkotutkimuksen roolia koko prosessin pohjana.
Kirjallinen tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksessa käsitellään dokumenttielokuvaa varsin yleisellä tasolla. Se tarjoaa vastauksia kysymyksiin, jotka ovat keskeisiä koko tuotannolle, mutta sen painopiste sijoittuu varovasti kuvaajan tontille. Tutkimuskysymykseni on "miten dokumenttielokuvalle asetetut tavoitteet määrittävät tuotantoa ja lopputulosta".
Toinen luku selventää dokumenttielokuvan käsitettä kuvailemalla sen suhdetta fiktioelokuvaan sekä esityksensä kohteeseen, todelliseen maailmaan. Kolmas luku käy läpi erilaisia tapoja suhtautua dokumenttielokuvan tekemiseen alan keskeisen teorian valossa. Neljäs luku paneutuu tuotantoprosessin käytäntöihin yleisellä tasolla. Viidennessä luvussa keskitytään oman elokuvamme tuotannon vaiheisiin ja lopputulokseen onnistumisineen ja epäonnistumisineen aiempien lukujen teorian valossa.
Työssä käy ilmi, että toisessa luvussa esitetyt vertaukset fiktioon ja todellisuuteen määrittävät prosessin kahtena kanttina dokumenttielokuvan tuotantoa sen alusta loppuun. Elokuvan suhde todellisuuteen todetaan ensisijaiseksi esityksellisyyteen verrattuna. Tutkimustuloksissa korostuu myös tuotannollisen toiminnan keskiöön asettuvan elokuvan konfliktin merkitys tarinalle ja sen kautta koko elokuvalle.
Päätelmät esittävät tuotantoprosessin kokonaisvaltaisena ja orgaanisena kokonaisuutena - tuotannon vaiheet sulautuvat yhteen ja elokuva muuttuu ja muotoutuu niiden aikana. Konfliktin suuri merkitys korostaa ennen varsinaista tuotantoa tehdyn ennakkotutkimuksen roolia koko prosessin pohjana.